Mikor van szükség fejvadászra?

szerző: Jobline
2011 április 29.

Vajon hogyan találhatja meg a szemfüles HR-es az ideális munkavállalót, ha nem akar vagy éppen nem tud fejvadászokat megbízni? Vannak-e olyan csatornák, amelyeken keresztül hatékonyan felkutatható ez a réteg? Mégis, hol lehet rábukkanni a munkájukkal elégedetlen, de megfelelő szaktudással rendelkező alkalmazottakra, akiket aztán átcsábíthatunk a cégünkhöz?

Legkeresettebb munkavállalók

Sok toborzással foglalkozó szakember számára nagy dilemmát jelent, hogy a saját szakterületükön tapasztalt munkavállalókat találjanak. Az ilyenek ugyanis többnyire már alkalmazásban állnak valahol. Akiknek nincs munkahelyük, azok pedig nem elég jók vagy éppenséggel pályakezdők, akiknek még semmilyen tapasztalatuk nincs. Nem véletlen, hogy a legkeresettebbek azok a munkavállalók, akik még elég fiatalok ahhoz, hogy a vállalat értékeihez alakíthatóak legyenek, viszont nem csak hírből ismerik a munka világát, a határidő, a felelősség vagy éppen a csapatmunka fogalmát.

Megfelelő hirdetési forma

Szép, HR-eshez méltó kihívás megtalálni az ilyen embereket. Pláne, ha szem előtt tartjuk azt a paradoxont, hogy a munka világával néhány éve aktívan ismerkedő, de még alakítható fiatalok egyáltalán nem biztos, hogy új munkahelyet keresgélnek. Különösen a jelenlegi, válság sújtotta időkben, amikor az emberek többsége hajlamos a biztoshoz ragaszkodni a bizonytalan ellenében. „Nem könnyű a HR-szakemberek helyzete, mivel egyáltalán nem egyszerű kiválasztani a számukra hatékony hirdetési formát az adott pozíciókra. A speciális munkakörök esetében különösen érdemes megfontolni, ragaszkodnak-e a hagyományos csatornák használatához” – mondja Foor Ildikó marketingmenedzser. Ezért a szokásos toborzási módszerek mellett érdemes megismerni az alternatív lehetőségeket is.

Hirdetések itt és ott

A passzív álláskeresők tapasztalt, diplomás munkaerőcsoportjának eléréséhez az egyik leghagyományosabb módszer a napi vagy hetilapokban elhelyezett hirdetés. Sokan annak ellenére ragaszkodnak ehhez mind a mai napig, hogy ezek közül mára már csak igen kevés maradt hatékony. A szintén tradicionális toborzási fórumoknak tekinthető állásbörzék viszont legtöbbször a pályakezdő diplomásokra koncentrálnak, hiszen számos ilyen börze egy-egy felsőoktatási intézmény saját rendezvénye, és deklarált célja a hallgatók munkavállalásának támogatása.

Marketinges fejjel

A passzív álláskeresőket nem feltétlenül lehet a hagyományos hirdetési módokkal hatékonyan megszólítani, hiszen ők nem keresik a váltási lehetőségeket, így az ilyen hirdetések elkerülhetik a figyelmüket. Arról nem is beszélve, hogy a fiatalok nagy része tudatos reklámkerülő. A szakember egy hazai, országos karriervásár szervezőjeként nap, mint nap szembesül a problémával, de úgy véli, a feladat megoldása nem lehetetlen. „Nem lehet elvárni a humánerőforrás-szakemberektől, hogy marketinges fejjel gondolkozzanak, és ismerjék az összes hirdetési formát, ám jól teszik, ha ezen a területen is továbbképzik magukat” – állítja. Akár egy HR-tanácsadó segítségét is igénybe véve, érdemes felvázolni az általunk keresett ideális jelölt profilját. Mi jellemzi, milyen szokásai vannak, mit használ, mit olvas, mit néz – az ilyen és ehhez hasonló kérdések segítségével „belőhető”, hogy milyen csatornákon keresztül lehet elérni. Egészen konkrétan: egy IT-szakember számára valószínűleg egy internetes, IT-tematikájú szakportál, fórum, híroldal lehet a leghatékonyabb, míg egy közgazdászt minden bizonnyal valamelyik nagyobb gazdasági hetilap vagy portál segítségével lehet elérni. Ha így, kicsit kerülő úton ugyan, de eljut az „üzenet” a potenciális jelölthöz, az már sok esetben elég ahhoz, hogy elgondolkodtassa.

Szöveg közti hirdetések

Az online állásportálok, mint a Jobline.hu hatalmas adatbázisukkal hozzásegítenek ahhoz, hogy az ajánlatok minél több potenciális jelölthöz eljussanak. De vajon hogyan érik el maguk a portálok ezt a célcsoportot? Van-e különleges eszközük a több éve regisztrált álláskeresőket is tartalmazó adatbázison túl a diplomás munkaerő elérésére és megszólítására? Mivel a tapasztalt, felsőfokú végzettséggel rendelkező munkavállalói réteg rendszeres és tudatos internethasználó, meglehetősen ügyesen bánik a keresőoldalakkal is. Mindez azt is jelenti, hogy már minden bizonnyal ismerik a nagyobb állásportálokat, így kifejezetten könnyű őket megszólítani a szöveg között elhelyezett hirdetésekkel. Jól működhetnek a cégeknél épített belső adatbázisok is, hiszen így kihasználhatók és rotálhatók a vállalaton belüli értékek. Sokan használják a közösségi portálokat is toborzásra, főként, ha speciális szaktudást igénylő feladatról van szó, vagy ha a konkurenciától akarják elcsábítani a jelölteket. A Facebook, az iWiW vagy a kifejezetten szakmai alapú LinkedIn adatbázisa is jó kiindulópont lehet.

HR Plusz 2011

munkavállaló  •  fejvadász  •  hr_hirek  •  HR-es
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen