Munkaerőpiac: az indiai nők le vannak maradva

szerző: Jobline
2012 november 12.

A két milliárdos lakosú ország munkaerőpiaci mutatóit vetette össze a Gallup, amelynek során megállapította, a Kína jelentősen felülmúlja Indiát a nők munkaerőpiaci kihasználtságát illetően. Míg ugyanis Kínában a nők 70, addig Indiában csak 25 százaléka van jelen a munkaerőpiacon.

Kína 1,3 milliárd főre, illetve India 1,2 milliárd főre becsült lakossága jelentős munkaerőpiaci kapacitást jelent mindkét ország gazdasága számára. Többek között ezért sem mellékes, hogy a lakosság közel felét adó nők milyen arányban vannak jelen a munkaerőpiacon. A Gallup felmérése szerint Kínában látványosan magasabb a munkaerőpiacon jelen lévő, vagyis dolgozó vagy épp állást kereső nők aránya. Mindkét országban a férfiak mintegy 80 százaléka része a munkaerőpiacnak, de míg Kínában a nők 70, addig Indiában ez csak 25 százalékára igaz.

A Gallup kutatói iskolázottsági szintre lebontva is megnézték az adatokat. E szerint az alsó és középfokú végzettségi szint mellett jelentős a férfiak és nők közötti gender gap Kínában és Indiában is, amely különbség viszont Kínában eltűnik, ha a felsőfokú végzettséggel rendelkezők munkaerőpiaci arányait nézzük. Az országban ugyanis a felsőfokú végzettségű nők 81, az azonos végzettségű férfiak 82 százaléka van jelen a munkaerőpiacon. Indiában ugyanezen mutató a nők esetében 34, a férfiak esetében viszont már 78 százalékos.

Nem csak munkaerőpiaci jelenlét, de az álláskeresők aránya is éles különbségeket mutat a két ország között: Indiában az álláskereső nők aránya, vagyis azoké, akik szeretnének dolgozni és állást is keresnek, 15 százalékos, míg Kínában sokkal nagyobb munkaerőpiaci jelenlét mellett ez a szám csak 5 százalékos.

Az UNESCO legfrissebb adatai szerint a kínai nők 91 százaléka írástudó, ami jól közelíti a férfiak 97 százalékos mutatószámát. Ezzel szemben az indiai nők fele, az indiai férfiak pedig mintegy háromnegyede tud csak írni-olvasni.

ELTE-TÁTK Hírlevél

munka  •   •  India
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen