HR-es vélemény a Malév-csődről (1. rész)

szerző: Jobline
2013 február 08.

Sorozatban mutatja be Dara Péter, a Devise Hungary ügyvezetője a Malév-csőd olyan szakmai vetületét, amelyet senki sem ismer, csak aki átélte, aktívan csinálta. Strén Bertalan, a Malév egykori HR-szakembere osztotta meg tapasztalatait.

Tavaly február 3-án hajnalban, a Malév működésének leállítását bejelentő sajtótájékoztatóhoz szükséges létszámadatok megadásával kezdődött Strén Bertalan számára HR-es pályafutása eddigi legnehezebb éve. Aznap reggel az első HR-es válságtanácskozásonkellett összegyűjtenie az elkövetkező időszak teendőit. A szakember a devise.hu-n számolt be a részletekről:

"A brainstorming után egy csaknem kéttucatnyi pontból álló listát láttunk magunk előtt. Ezek mind HR-hez kapcsolódó feladatok voltak, azonban a megoldás módja teljesen különbözött mindannyiunk eddigi tapasztalatától. A legnehezebb és a legfontosabb dolog a gondolkodásmód azonnali átállítása volt a fejekben, hogy az eddigi célok helyébe a felszámolás logikája lépett: cégbezárás gyorsan, olcsón, átláthatóan.

Forrás: Fazekas István

A máskor triviálisnak tűnő kérdések is megváltoznak ilyenkor: a munkavállalók tájékoztatási módja az eseményekről, teendőkről. A munkahelyen sokan már csak aznap voltak utoljára. Nem tudtuk, hogy a céges e-mailek, telefonok meddig működnek még. Így nagyon gyorsan meg kellett szervezni a privát elérhetőségek rendezett összegyűjtését, lehetőségként a közösségi médiumok használatát.

A Malévnél már sajnos ismerős csoportos létszámbejelentés előkészítése is másképp néz ki, ha az mindenkire kiterjed. Az időpont, ütemezés lehetőségei a lehető leggyorsabb lebonyolításra szűkültek. A próbaidős és már nyugdíjas munkavállalók így azonnal elvesztették állásukat. A több száz kölcsönzött munkavállaló sorsa hosszadalmas, külön egyeztetést igényelt a kölcsönző társasággal. Ez még 1 év után sem zárult le teljes körűen. A munkaviszonyban maradók (jogi állomány, védettek) kezelése, a közös megegyezések előkészítése szintén azonnali teendőket jelentett.

A munkavállalók ezernyi kérdése nyomán gyorsan felmerült a további bérfizetés módja, ideje. A felszámoló tájékoztatása alapján Maléves forrás csak a februárra járó béreket fedezte. Így a későbbi időszakokra a szóba jöhető lehetőség a Bérgarancia Alap igénybe vétele lett. Ennek sajátos szabályai, limitjei vannak, és az igénylés és a kifizetés ütemezése is igencsak eltér egy normál vállalkozás működésétől. Ez a külső bérszámfejtő cég számára is új megközelítést igényelt. Más a kezelése a felszámolás elrendelése előtti lejárt tartozásoknak, így teljesen új megállapodást kellett kötnünk a tömeges kiléptetésekre, a Bérgarancia Alappal történő egyedi számfejtésre.

A felszámolás folyamatában még részt vevő munkavállalók számára is azonnal a legfontosabb egyéni feladattá lépett elő az új munkahely megtalálása. Így a felszámolócsapat rövidesen egyre növekvő számú távozással szembesült. Ezért szinte a mindennapi rutin részéve kellett válnia a gyors és problémamentes feladat-átadásnak, még kulcsemberek esetében is."

Strén Bertalan legközeleb arról ír, milyen eseményekkel szembesültek a vállalat felszámolásának első heteiben.

hr  •  Malév  •  csőd
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen