„Pitch” – így legyen sikeres az üzleti prezentáció

szerző: Jobline
2013 április 03.

Mitől sikeres egy prezentáció? Hogyan lehet hatékonyan „pitch”-elni, vagyis eladni egy ötletet? Ezekről Baranyai Attila tartott előadást a HVG szemináriumán.

A legfontosabb, hogy egy prezentációval érzelmeket váltsunk ki – mondta Baranyai Attila a HVG szemináriumán. Egy sikeres előadásnak egyszerre van ritmusa, és hatással is van a hallgatóságra. (Pitch - rendelje meg a könyvet a HVG-től!)

Nagyon fontos egy hosszabb prezentáció során, hogy a hallgatóság legfeljebb 10 percig kell figyelni. Éppen ezért egy előadást úgy kell felépíteni, hogy 10 percenként legyen egyfajta ritmusváltás, így folyamatosan fenntartható lesz a figyelem, az érdeklődés.

Baranyai Attila szerint további fontos eleme a prezentációnak az érzelmi intenzitás. „Gondoljunk csak olyan alapvető érzelmi elemekre, mint a düh, a káromkodás, vagy amikor a szülők suttognak. A gyerekek az ilyen pillanatokban elhangzott mondatokra sokkal jobban odafigyelnek és megjegyzik azokat is” – fogalmazott.

Nem feltétlenül attól jó egy prezentáció, ha nem hibázik az előadó – folytatta. Baranyai Attila szerint ugyanis az emberi hibákat mindenki megbocsájtja, hiszen ettől olyan érzésük van a résztvevőknek, mintha az előadó a hallgatóságból jönne, ezért sokkal emberibb és közelebb áll hozzájuk. A lényeg tehát, hogy senki ne görcsöljön azon, hogy hibátlanul adjon elő valamit – persze a másik véglet sem jó, ha szinte mindig meg kell állni kijavítani valamit.

Így készüljön fel

Baranyai Attila tanácsa szerint egy előadónak mindig legyen „B” terve arra, ha közbelép a technika ördöge. Tehát hatalmas hiba, ha egy prezentáció pusztán azért marad el, mert áramszünet van, vagy valami más oknál fogva nem indul el a számítógép. Egy jó előadó készüljön egy „vak” verzióval, hogy más segédletek nélkül is érthető és élvezhető legyen az előadás.

Interakció

Az előadó mindig lépjen interakcióba azokkal, akiknek tartja az előadást. Figyeljen rájuk oda, gondolkozzanak együtt, egy-egy kiszólás, költői kérdés is megfelel, a lényeg itt is a felkészültség – hiszen aki bizonytalan magában, az nem fog tudni reagálni a közönségére. „A középszerű hozzáállás középszerű prezentációt szül” – fogalmazott Baranyai Attila.

Mitől lesz emlékezetes?

Ha a technika is az előadóval van, akkor érdemes kivetítőt használni, a vizuális támogatás sokat dob egy-egy előadáson. Nem kell feltétlenül hatásvadász képekre gondolni, néha egy-egy jó időben, jól eltalált szó is „üthet”.
Az előadás legyen olyan, akár egy történet, és az előadó, ha lehet, vigyen bele fordulópontot. Baranyai Attila szerint akár egy üzleti prezentációban is van helye érzelmeknek, feszültségnek, csak legyen alaposan megtervezve, és legyen jó az időzítés.

Mitől lehet rossz egy prezentáció?
*lekezeli az előadó a hallgatóságot
*túl sok a szakkifejezés
*előadó van a középpontban, nem a hallgatóság
*előadó felolvassa a szöveget, így elveszíti a közönséget
*hiányzik a stratégia: mit is akar eladni az előadó?
*egyhangúság, monotonitás
*szenvedély hiánya

siker  •  üzlet  •  Pitch
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen