A szerény, empatikus csúcsvezető az új példakép – meglepő amerikai kutatás

szerző: Jobline
2014 augusztus 14. Szóljon hozzá

A főnök arrogáns, nem tűr ellentmondást, mindenkire ráerőlteti az akaratát. Ilyen kép él bennünk a vezetőkről, ám egy új felmérés szerint a cégeknek az tesz jót, ha a vezér szerény, megértő és támogató.

Az Arizonai Egyetemen működő W. P. Carey School of Business kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy a szerény vezérigazgatók nyitottabbak a közös döntések meghozatalára, amiből a cég jobban profitál, mintha akarnok módon születnének a szervezet fejlődését meghatározó irányelvek.

„A szerény vezérigazgatók hozzáállása pozitívan hat a menedzsmentre és a középvezetőkre is – mondja Angelo Kinicki professzor, a kutatás egyik résztvevője. – A vezetés különböző szintjein álló munkatársak elkötelezetettebbé válnak, elégedettebbek lesznek és mivel lelkesebben végzik a dolgukat, javul a teljesítményük, amitől az egész vállalat jobban teljesít.”

Az amerikai kutatók 63 nagy kínai magáncég vezérigazgatóit, illetve a velük dolgozó körülbelül ezer felső- és középvezetőt interjúvolták meg. Azért választották Kínát, mert olyan környezetre volt szükségük, ahol a vezetői attitűd, azon belül a szerénység széles spektrumát vizsgálhatták. Ugyanakkor úgy vélik, a kínai tapasztalatok nyugati környezetben is továbbgondolásra és hasznosításra érdemesek.
„Tanulmányunkból azt a következtetést tudjuk levonni, hogy a szerény vezéreké a jövő – mondja Kinicki professzor. – Sokkal nyitottabbak a velük kapcsolatos visszajelzésekre, empatikusabbak, jobban képesek értékelni a munkatársak erősségeit és gyengéit, és hajlamosabbak mások boldogulását előtérbe helyezni a maguké helyett.”

A professzor szerint a szerény vezetői magatartás mint viselkedési minta „lecsorog” a szervezetben, és minden alkalmazottra hatással van, s ezáltal nem az egyéni ambíciók, hanem a közös célok megvalósítása kerül a fókuszba.
Kinicki három amerikai példát mond arra, hogyan mutatkozik meg a szerény csúcsvezetői magatartás, és miként hat pozitívan a vállalatra.

  • Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója (az első nő egy autóipari óriás élén, amely a világ második legnagyobb ilyen cége a Toyota után)


    A GM nehéz időket él, miután autók millióit kellett visszahívni a gyújtáskapcsoló típushibája miatt. (A készülék néha magától kiold, ezzel blokkolja a motort és a szervokormányt, amitől a jármű irányíthatatlanná válik. A GM 17 emiatt bekövetkezett halálesetet ismer el, a Reuters viszont 74 áldozatot számolt össze. A visszahívások miatti veszteség több milliárd dollárra tehető, az erkölcsi kár felbecsülhetetlen.)
    Barry nyilvánosan bocsánatot kért a múltban elkövetett hibákért, és ígéretet tett arra, hogy irányítása alatt a helyes irányban folynak majd a dolgok. Mint fogalmazott, a GM a költségmegtakarítási kultúráról áttér az ügyfélközpontú kultúrára (costumer culture vs. cost culture).

  • Tony Hsieh, a Zappos alapító vezérigazgatója (online cipő- és ruházati áruház)


    Forrás: Zappos

    Szülei tajvani bevándorlók, a Harvardon végzett. Vezetése alatt a cég több mint évi egymilliárd dolláros bevételt ért el, és bekerült a Fortune Magazine 100 legjobb munkahelye közé. Az ő újítása Az Ajánlat: amennyiben az új munkatárs nem érzi jól magát a vállalatnál, bónuszként megkapja egyhavi fizetését, ha gyorsan kilép.

  • John Mackey, a Whole Foods Market vezérigazgatója (organikus élelmiszereket forgalmazó szupermarketlánc)

    Forrás: Whole Foods

    Az organikus élelmiszerek népszerűsítése és a humánus állattartás élharcosa. Fizetését önként visszanyeste évi egymillió dollárra, vállalati részvénycsomagját jótékonysági célra ajánlotta fel, és százezer dolláros segélyalapot hozott létre a személyes problémák sújtotta alkalmazottak számára.

Kinicki professzor tisztában van azzal, hogy a kutatás eredménye sokak számára meglepő lehet, de biztos abban, hogy a szerény vezetői magatartásé a jövő. „Ideje felfognunk, hogy a szerénység nem a gyengeség vagy az önbizalomhiány jele, hanem olyan pozitív tulajdonság, amiből mindenki profitálni tud a szervezetben.”  

A teljes tanulmány itt olvasható.

Kövessen minket a Facebookon!

Ha szeretne a válogatott hazai és nemzetközi friss HR szakmai hírekből összeállított hírlevelünkre feliratkozni, kérjük, hogy írjon e-mailt „HR szakmai hírlevél” tárggyal a [email protected] e-mail címre.    

hr  •  vezérigazgató  •  attitűd
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen
Hozzászólások (0)