Új trend: igenis lehet színes az önéletrajz!
Sokáig vita tárgya volt, hogy szabad-e színeket használni az önéletrajzban, vagy a szolidan visszafogott fekete-fehér stílus az ajánlatos. Az új trend szerint ma már nem hátrány a tarkaság, de nem mindegy, melyik szakmában és hogyan prezentáljuk sokszínűségünket.
Az önéletrajz fő célja, hogy bemutassa, kitűnünk a szürke átlagból, ezért a munkaadónak pont ránk van szüksége. Tehát mi más emelne ki legjobban a többi jelölt tömegéből, ha nem egy szembetűnően színes dokumentum? Ám nem árt az óvatosság, ezen a téren is könnyű túllőni a célon – ha túl harsányak vagyunk, ellenkező hatást érhetünk el. Laura Smith-Proulx önéletrajz-szakértő szerencsére eligazít a szabályok dzsungelében.
Ha el akarunk rugaszkodni a szürke ötven árnyalatától, mérlegelnünk kell néhány feltételt.
- Milyen területen próbálkozunk az álláskereséssel?
Ha reklám és marketing, IT vagy hasonló kreatív szakmákban próbálunk elhelyezkedni, a színes önéletrajz kimondottan ajánlott, mert azt sugallja, hogy ötletes, találékony, netán játékos emberek vagyunk, akik könnyen feltalálják magukat, ha kihívásokkal kerülnek szembe. Ám ha egy patinás pénzintézetnél szeretnénk középvezetői állásra jelentkezni, ahol a dress code szerint öltönyben/kiskosztümben kell dolgozni, maradjunk a konzervatív megoldásoknál, mert nem valószínű, hogy díjazzák a tarkaságot. - Illik-e az egyéniségünkhöz?
Az önéletrajz bizonyos mértékben a személyiségünk lenyomata kell legyen. Ha komolyak és visszafogottak vagyunk, ne legyen túl színes a dokumentum. Ebben az esetben megteszi a hagyományos fekete-fehér változat, vagy használjunk kevés árnyalatot, és ezek is inkább hűvösek legyenek (például a kobaltkék a feketével kombinálva nagyon szépen mutat). Az is jó megoldás, ha élénkebb színekkel kiemelünk néhány nagyon fontos momentumot, és egyébként szolidan egynemű a szöveg. - Akarunk-e kísérletezni?
Az álláskeresés az egyik legnagyobb lutri az ember életében. Lehet, hogy pont egy merész húzásnak köszönhetően pottyan az ölünkbe a főnyeremény. Ha nem félünk a kockázattól, érdemes szokatlan megoldásokkal próbálkozni, hátha fölkapja rá a fejét a sok unalmas önéletrajz olvasásában megfáradt HR-es. Fel kell mérni, mennyire konzervatív az a cég, ahol próbálkozunk, és ha úgy tűnik, lehet fogadókészség a színes jelöltekre, bátran essünk neki a palettának.
Néhány nem kőbe vésett alapszabály
- A színek használata egyéni ízlés dolga, de Smith-Proulx szerint már kialakult néhány szabály, amelyet érdemes figyelembe venni. Míg a szürke árnyalait a pénzügyes önéletrajzokban érdemes használni, a tech szektorban a kék a bevett, a marketingeseknél pedig bölcs megoldás, ha a céges logó színeit alkalmazzuk kreatívan. Eleve ajánlott a vállalat színkódját használni, ez akár tudat alatt is hathat a HR-esre, mert azt sugallja rólunk, hogy a szervezethez tartozunk. Ha pedig tudatosul benne, hogy fondorlatos módon direkt az ő színeikben utazunk, bizonyára értékelni fogja az igyekezetet.
- Mértékkel színezzünk. A dokumentum ne legyen túl tarka, ha megvan, milyen árnyalatokat részesítünk előnyben, azokat a lényeges dolgok kiemelésére használjuk, ne maszatoljuk össze az egész szöveget, még akkor sem, ha reklámgrafikusnak jelentkezünk.
- Kérjünk tanácsot. Ha az ember belemerül az önéletrajza csinosítgatásába, egy idő után már nem látja a fától az erdőt. Kérdezzük meg szeretteinket, barátainkat, mi a véleményük az irományunkról, illik-e hozzánk, szimpatikus lehet-e a HR-esnek. Egy-egy jól irányzott külső vélemény meglepően sokat hozzá tud tenni a produktum színvonalához, és lehet, hogy pont ennek köszönhetően alakul ki a tökéletes forma.
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!
Érdekel a HR világa? Olvasd rendszeresen a HVG HR Center szakmai cikkeit!
Hozzászólások (0)