Hogyan lesz egy vezetőből profi üzleti történetmesélő?

szerző: WIFI Hungária
2017 szeptember 13.

Egy izgalmas történet akár előadásunk sikerét vagy sikertelenségét is jelentheti. Cikkünkben adunk néhány tippet ahhoz, hogy hogyan válhatunk sikeres történetmesélőkké.

A nyílt vezetői prezentációs tréningek elején arra szoktam kérni az egymást nem ismerő résztvevőket, hogy 3‒3 percben mutatkozzanak be egymásnak. A bemutatkozások után tartok egy tízperces figyelemelterelő gyakorlatot, utána pedig arra kérem a résztvevőket, hogy idézzék föl a hallott gondolatokat, és kössék azokat arcokhoz. Az eredmény döbbenetes. 10-ből 1 személyre emlékszik általában a csoport ‒ 10 perccel a bemutatkozások elhangzása után!

Jól beszélő vezetőkről van szó, akik összeszedetten és határozottan mutatkoznak be – csak éppen nem számolnak a hallgatóság figyelmével: annak természetével, működésével és időtartamával.

„Sziasztok, XY vagyok, az XY cég értékesítési vezetője, XY évben szereztem XY diplomát az  XY Egyetemen, két évvel később másoddiplomát a…”

„Sziasztok, YX vagyok, az YX cég értékesítési vezetője, a cégnél az YX-ért felelek…”

És ez így megy résztvevőről résztvevőre. Információközlés: vagy kronológiai, vagy valamilyen megszokott logikai rendben. Aztán jön valaki, aki már az első mondatával meglepi a többieket. Nem az önmaga számára fontos kronológiai vagy logikai rendet követi, hanem a hallgatóság figyelmét megragadva és fenntartva építi fel a mondanivalóját. Az esetek többségében ezt történeten keresztül teszi.

1.    Lebontja a figyelmetlenség falait 

A profi történetmesélő tudja, hogy a figyelmetlenségnek ma falai vannak, amelyek elválasztják a hallgatóságot a beszélőtől, előadótól. A történet pedig a legkézenfekvőbb és legerősebb eszköz arra, hogy ezt a falat lebontsa, és a hallgatósággal kapcsolatot teremtsen, illetve elmélyítsen. Hogy a történet erre valóban képes, az ma már nem pusztán sejtés vagy ösztönös tudás, hanem kutatásokkal alátámasztott tény. A Princetoni Egyetemen végzett fMRI- (funkcionális mágneses rezonancia) vizsgálatok szerint a történet szinkronba hozza a beszélő és a hallgató agyhullámait: „a hallgató agyának reakciói az előadó agyának reakcióit tükrözik vissza.” 

2.    Szembenéz a félelmeivel, bizonytalanságaival

A történet varázslatos erejű eszköz, de nincs talán még egy olyan meggyőzéstechnikai-prezentációs eszköz, aminek használatát annyiféle félelem és bizonytalanság övezné, mint a történetét.

Olyan vezetők is, akik egyébként értik és érzik a fontosságát, a legkülönfélébb akadályokat gördítik maguk elé:

„Nincs időm a történetmesélésre”

„Nem leszek elég komolyan vehető és szakszerű, ha történetet mesélek”

„Nincsenek történeteim”

„Nem tudom, hogy milyen céllal meséljem a történetet”

„Tudom, hogy mit, de nem tudom, hogyan meséljem”

A profi üzleti történetmesélő nem tesz mást, mint hogy szembenéz ezekkel a félelmeivel, bizonytalanságaival, és fejleszteni kezdi mesélői képességét.

3.    Megtanulja a mesterfogásokat, hogy aztán elfelejtse őket

Athony Hopkins azt tanácsolta egyszer a színészpalántáknak, hogy tanulják meg a technikát, hogy utána elfelejthessék.

A profi üzleti történetmesélők ugyanezt az utat járják, járták be: megtanulták a történetmesélés technikáit, mesterfogásait – elsajátították a forrásokat, típusokat és a magával ragadó történet ismérveit –, hogy aztán elfelejthessék azokat.

Vagyis: addig gyakoroltak, fáradhatatlanul, amíg eggyé nem váltak a történeteikkel. Ez a titka annak, hogy a hallgatóságuk előtt már fesztelenek, természetesek és magabiztosak tudnak lenni.

A WIFI Hungária szeptember 20‒21-ei „A magával ragadó prezentáció ‒ középpontban a történetmeséléssel” című nyílt tréningen:

  • segítünk a vezetőknek, vállalkozóknak és értékesítőknek, hogy megtalálják a saját történeteiket (a történeteket 4 forrásból merítjük, és 5 típus mentén dolgozzuk ki),
  • segítünk a történeteik átütő erejű elmesélésében (stílus, hitelesség, felkészülés és előadásmód),
  • olyan eszközöket és gyorsan alkalmazható fogásokat, tippeket, trükköket kínálunk, amelyeket azonnal elkezdhetnek alkalmazni.

A programot vezeti Györffy Kinga - storytelling és előadástechnikai tanácsadó, tréner, az "Add elő magad - A magával ragadó előadás titkai" című könyv szerzője. Ez az első magyar könyv, amely részletesen tárgyalja a storytelling, vagyis a meggyőzési célú történetmesélés témáját.

 

www.wifi.hu  

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen