Hogyan szimatold ki, hogy a neked megfelelő céghez pályáztál?
A munkahelyváltás vagy frissdiplomásként az első munkaadóhoz való elköteleződés nem könnyű döntés. A legtöbben stabil, megbízható állásra vágynak, olyan munkahelyre, ahová jó bejárni, ahol lehet fejlődni, ahol inspiráló a vezető. Hogyan lehet kiszimatolni, hogy a kinézett cég megfelel-e az elképzeléseidnek?
Ha az álláshirdetésekben böngészel, akkor szinte minden munkaadó dinamikusan növekszik, nagyszerű a csapatszellem, kreatív a légkör, fejlődési lehetőséget, rugalmasságot és versenyképes fizetést kínál. Miközben nyilvánvaló, hogy ennyi ideális, “legjobb” munkaadó nincsen. A nagy zajban a NEKED leginkább megfelelőt kell megtalálnod.
Hogyan vágj bele? Érdemes több forrásból tájékozódni.
Nézd meg, hogy működik-e a cég.
Ha olyan céghez pályáznál, amelynek eddig a nevét sem hallottad, akkor jó első szűrő utánanézni adatbázisokban, hogy létezik-e, jogszerűen működik-e. Ehhez segítség az Igazságügyi Minisztérium ingyenes céginformációs szolgáltatása a https://www.e-cegjegyzek.hu/ oldalon. Itt megtalálhatod a fontosabb alapinformációkat (tevékenység, adószám, felszámolás, végelszámolás alatt van-e). Ha a pénzügyi jelentésre is kíváncsi vagy (árbevétel, adózott eredmény, alkalmazotti létszám stb.), azt fizetős adatbázisokban találod meg (pl. Opten). Ugyan pénzbe kerül, de szenior pozíciókra pályázva megéri ránézni arra, hogyan alakult az utóbbi években az árbevétel, nyereséges-e és hogyan áll a piac többi szereplőjével összevetve. Startup (nemrég indult innovatív, technológiai) cégeknél a pénzügyi résznek nincs akkora jelentősége, itt fontosabb szempont a vállalkozásban rejlő potenciál.
Nézz rá a cég weboldalára és közösségi médiás megjelenéseire.
Utóbbi oldalak közül a Facebook, a LinkedIn, esetleg az Instagram megjelenésre fókuszálj. Itt azt látod, hogy a munkaadó mit állít magáról, mit szeretne magáról kommunikálni. Nem feltétlenül hátrány, ha egy ideje nem látsz tőle friss bejegyzést. Elképzelhető, hogy nincs rá erőforrás vagy nincs annyi hír, amit érdemes lenne közhírré tenni. Ha a céges weboldalnak van Karrier szekciója, akkor olvasd el, mit kínálnak az újonnan érkezőknek, miért éri meg náluk dolgozni.
Tegyél egy “Google próbát”. Azaz írd be a cég nevét a keresőprogramba és nézd meg, mit írtak róla a sajtóban, blogokban. Felmehetsz a Glassdoor.com oldalra is, ahol az ott dolgozók vagy oda pályázók tapasztalatai olvashatóak anonim módon. Persze az is elképzelhető, hogy nem találsz érdemlegeset róluk.
Nézd meg legfrissebb állásainkat:
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK
IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK
ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK
SZAKMUNKÁS ÉS FIZIKAI MUNKÁS ÁLLÁSOK
Kérj infót másoktól.
Ha a munkaadó személyzeti tanácsadó/fejvadász cégen át hirdeti az állást, akkor a tanácsadó cég munkatársától érdeklődhetsz. Ő gyakran kicsit többet árul el a cégről négyszemközt (milyen típusú jelöltet keresnek, ki találja meg ott a számítását, mekkora bért lehet kérni). Arra azonban ügyelj, hogy a tanácsadónak az az érdeke, hogy minél gyorsabban a megfelelő jelöltet ajánlja a megbízónak. Így elképzelhető, hogy egy kicsit rózsaszín képet fest a cégről. A közösségi médiában (például Facebook) ismerőseid között felteheted a kérdést, kinek volt már kapcsolata az adott céggel. Arra figyelj, hogy a munkaadót privát üzenetekben tárgyaljátok ki, ne publikus posztokban. A LinkedIn szakmai közösségi oldalon megkeresheted, kik dolgoztak ott (vagy dolgoznak még mindig). Ha vannak közös ismerőseitek, akkor náluk is érdeklődhetsz.
Ha még egyetemista vagy, szakmát tanulsz és iskoládnak vannak kapcsolatai a kinézett céggel (állásbörzén kiállítók, egyetemi karriereseményeik vannak, tanszékekkel együttdolgoznak), akkor alma materedben is érdeklődhetsz az adott tanszéken, oktatónál vagy a karrier irodában.
A másoktól kapott info lehet hasznos, ám szubjektív is egyben. Aki négy-öt évvel dolgozott ott más vezetők alatt, neki már nem biztos, hogy mérvadó a véleménye és a közösségi médiában is felbukkanhatnak sértetten távozott kommentelők, elégedetlen ügyfelek vagy a cég által “fizetett” kommentelők. Éppen ezért a legfontosabb szempont mindig a saját benyomásod legyen.
Szerezz személyes benyomást.
Az első emailes vagy telefonos kapcsolatfelvételtől az állásinterjú eredményéről szóló döntésig több ponton személyes benyomást alakíthatsz ki a cégről. Nézd azt, hogy mennyire tájékoztatnak alaposan, mennyire válaszolják meg kérdéseidet, mennyire figyelnek rád oda potenciális új munkavállalóként. Sokat elárul, hogy a vállalati toborzó miként viselkedik a telefonos előszűrő beszélgetésen, az állásinterjún. Ám ennél fontosabb szempont, hogy leendő főnököd, akivel jó eséllyel találkozni fogsz a kiválasztás során, mennyire szimpatikus, mennyire működik köztetek a kémia. Ha a cég irodájába térsz be, nézz körül a folyosón, a recepción, pillants rá a faliújságra. Figyeld, hogyan beszélnek egymással a munkatársak, mennyire otthonos a munkahely, milyennek tűnik a munkatársak közti kommunikáció.
Ha mindezt felmérted, akkor sokat tettél azért, hogy megalapozott döntést hozzál következő karrierlépcsődről. Ne feledd azt sem, hogy a munkaadó személye, helyzete is csak egy szempont, a munka tartalma, a pozícióban rejlő perspektíva legalább olyan lényeges szempont a karriertervezésnél.
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!