10 tényező, amitől kiemelkedő egy munkaadó

szerző: Jobline
2023 március 24.

A Covid óta első nagyvállalatként november elején a Rossmann kapta meg a Legjobb munkahely díjat. Ennek apropóján azt foglaltuk össze, milyen tényezők kellenek ahhoz, hogy egy munkaadó vonzó legyen 2022 álláspiacán.

A koronavírus megjelenése óta a Rossmann drogérialánc az első nagyvállalat, amely megkapta a Legjobb Munkahely díjat. A Kincentric tanácsadócég több száz főt átfogó felmérésében az elkötelezettség átlagosan 62% volt Magyarországon idén, míg a drogérialáncnál ez az érték 78%. Mindezt 90%-os kitöltési arány mellett érte el a cég. “Az anonim felmérés alapján munkatársaink biztonságban érzik magukat és szeretnek a Rossmann-nál dolgozni. Büszkék vagyunk rá, hogy a munkatársaink is érzik, hogy a cég mindent megtesz azért, hogy stabil hátteret adjon számukra és a lehető legjobb munkakörnyezetet biztosítsa” – emelték ki a cég ügyvezetői Flórián László és Németh Kornél.

Megnéztük, melyek a legfontosabb tényezők, amelyek kulcsfontosságúak abban, hogy egy vállalat jó (vagy akár a legjobb) munkahely legyen.

1. Biztonság, stabilitás érzése illetve ennek sugárzása. Covid, orosz-ukrán háború, infláció, fenyegető recesszió. Minden korábbinál bizonytalanabb környezetben élünk, amelyben felértékelődik a munkahely stabilitása. A munkavállalók keresik a fogódzókat, a szakmai és lelki támogatást. Nagyon hálásak, ha érzik munkaadójuk támogatását, a biztos hátteret, főleg ha ez az üzleti eredményekben is meglátszik.

2. Támogató, következetes és inspiráló vezetés. Ahogyan a mondás is tartja, céghez szerződünk és vezető miatt távozunk. Különösen a munkaerőhiányos szektorokban érzékeny pont a megtartás, a fluktuáció minimális szinten tartása. Ebben pedig megkerülhetetlen a közép- és felsővezetők felelőssége illetve az ő képzésük. Egy modern vezető már nem egyirányúan utasít, hanem coachol, támogat, meghallgatja az igényeket, megteremti a feltételeket és ezek alapján vár el és értékeli a teljesítményt. Nagy azoknak a cégeknek a megtartóereje, amelyeknél inspirálóak a vezetők, akikre a munkavállalók felnéznek és akiktől tanulhatnak. Fontos vezetési készséggé vált a távoli és hibrid csapatok hatékony menedzselése.

3. Versenyképes fizetés. A 21 százalékos inflációval és azon belül a közel 40 százalékos élelmiszerinflációval (KSH, 2022. októberi adat) újra az első tényezők közé került a fehérgallérosok között is a bérezés. Az a munkaadó, amely nem ad kompenziációt a nehezebb megélhetésre és nem is mutat hajlandóságot ennek kezelésére, onnan félő, hogy gyorsan távoznak a munkavállalók. Munkaadóként érdemes alapfizetés helyett teljes juttatási csomagban gondolkodni és személyre szabott juttatásokkal operálni.

4. Jó csapat. Ha az inspiráló vezetőnél azt írtuk, hogy nagy a megtartóereje, akkor ez hatványozottan igaz a csapatra. Érdemes rendszeresen tartani csapatösszetartó rendezvényeket, megkerülhetetlenek a személyes találkozások a csapatkohézió kialakulásában. Egy jó munkahelyen a vezetés figyel a csapatdinamikára, gyorsan reagál arra, ha a bomlás jeleit látja, ügyel arra, hogy befogadó legyen a szervezet.

5. Rugalmas munkarend, home office, munka-magánélet egyensúlya. A Covid és a jelöltvezérelt álláspiac hozta meg az áttörést. Irodai környezetben a részleges home office már alapelvárás / alapjuttatás, a munka-magánélet egyensúlya pedig minden szakterületen a megtartás fontos eszközévé vált. Ide beletartoznak a (fizikai és mentális) egészségmegőrző programok, a magán egészségügyi ellátások, a gyermekneveléshez kötődő extra céges juttatások és még hosszan lehet sorolni.

6. Kellemes és biztonságos munkakörnyezet. A Covid az irodai munkakörnyezetben is változást hozott, az iroda funkciója átértékelődött a hibrid (részbe irodai, részben otthoni) munkavégzésre való átállással. 2022 irodája már inkább inspiráló közösségi tér, ahol megbeszéléseket tartunk, találkozunk négyszemközt, nagyobb körben, ötletelünk, ha kell, elvonulunk rövidebb időre. A nagy, elmélyüléssel járó munkákat pedig home office-ban végezzük. Kékgalléros munkák esetén továbbra is fontos a munkavédelem, a fizikai biztonság megteremtése.

7. Képzés (reskilling, upskilling), fejlődési lehetőség. A motivált munkavállalók fejlődni akarnak: akár felfelé lépni a céges hierarchiában, akár más területen kipróbálni magukat. Ebben pedig egy jó munkaadó partner. Tanácsos éves karrierbeszélgetéseken átbeszélni a munkavállaló céljait és ehhez a cég milyen képzésekkel tud hozzájárulni. Érdemes a képzési lehetőségeket folyamatosan kommunikálni a munkavállalók felé.

8. Jó belső kommunikáció. Egy cégben a legrosszabb, ha alaptalan pletyka indul el, ami láncreakcióban terjed szét a szervezetben. Éppen ezért a transzparens és folyamatos kommunikáció nélkülözhetetlen eleme egy jó munkahelynek. Ha eljutnak az üzenetek az alsóbb szintekre, az bizalmat, a biztonság érzését kelti. Ehhez persze a cégeknek meg kell találniuk a megfelelő csatornákat és a megfelelő stílust. Érdemes rendszeresen olyan eseményeket tartani, amikor az első számú vezető vagy egy topvezető tart tájékoztatót és válaszol a munkavállalók kérdéseire.

9. Jó külső kommunikáció. Ha egy cégről sok jó hír jelenik meg a nyilvánosságban, az a munkavállalókat a büszkeség érzésével tölti el. Főleg akkor, hogy ismerőseik megveregetik a vállukat, hogyan milyen jó helyen dolgoznak. A jó külső kommunikációval több jelölt is érkezik a vállalathoz, nagyobb merítésből tudnak új munkatársakat kiválasztani.

10. Esélyegyenlőség. Ha egy munkavállaló úgy érzi, hogy nem fair a munkaadó, akkor előbb-utóbb motivációját veszti, romlik a teljesítménye vagy egyszerűen továbbáll. Munkaadóként érdemes az egyes folyamatokban is megjeleníteni az egyenlő bánásmód elvét, a vezetőket ebbe az irányba érzékenyíteni. Egy-egy nem fair felmondással pedig a munkavállalók a cég rossz hírét viszik kifelé.

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen