Mindentudó álláskeresők: hogyan változtatta meg a HR-t az internet?

szerző: Jobline
2014 augusztus 25. Szóljon hozzá

A régi szép időkben az álláskereső szinte vakon ment el az interjúra, mert a cég magabiztosan őrizhette az összes rá vonatkozó információt. A jelölt kénytelen volt elhinni, amit a HR-es mondott neki, és így fogadta el az állásajánlatot. Az internet megjelenése aztán mindent drámaian megváltoztatott.

Ma már néhány kattintással hihetetlen információtömeghez juthatunk a világon bármiről, és ez gyökeresen átalakította az álláskeresők, a HR-esek és a toborzók stratégiáit. Jessica Miller-Heller HR-szakember szerint, akinek a közösségi média a kutatási területe, utóbbiak kénytelenek voltak leszállni a magas lóról, mert amellett, hogy a cégük transzparenssé vált, a talent poolok miatt ma már roppant erős versenyben kell megtalálniuk az ideális jelöltet, hiszen a konkurencia is vadászik rájuk.

Nincs többé titok
Az álláspiac gyökeresen átalakult. A jelöltek többé nem kiszolgáltatottak, mert rengeteg információt szerezhetnek az internet segítségével, részben a cég által felépített brand tanulmányozásával, részben a többi munkavállaló észrevételeinek megismerésével. A jelöltek ily módon történő „megvilágosodása” drámaian átalakította a HR-t és a toborzást is. A cégeknek tudatában kell lenniük annak, hogy a kiválasztási folyamat és a vállalati kultúra minden aspektusa az internetre kerül, folyamatosan tweetelnek, blogolnak róla – a leendő munkavállalók, a részvényesek és az alkalmazottak legnagyobb örömére.

A toborzó többé nincs fölényben. Természetesen még mindig övé a végső döntés joga, de a talent pool változatos és erős. A legjobb jelöltekért más cégek is versengenek, ezért ahhoz, hogy a toborzó megszerezhesse őket, a céges brand minden aspektusával tisztában kell lennie, hiszen elérhető a neten.

Forrás: Jobline


A fő kérdés: mennyire transzparens a cég?
Az álláskeresők olyan céges információkhoz is hozzájutnak a neten keresztül, amikre a HR-esek nem is gondolnának. Ravasz módon kimaradt a fizetés megjelölése az álláshirdetésből? Fölösleges próbálkozás, a jelölt akár másodpercek alatt kiderítheti a neten, mire számíthat, különösen, ha közalkalmazotti vagy köztisztviselői állásról van szó.

A cég elvárja a túlórázást, és nem jár érte kompenzáció? A jelöltek ezt is villámgyorsan kiderítik, hiszen a net tele van a különböző vállalatok alkalmazottainak panaszaival, annak ellenére, hogy az ilyen „árulkodás” gyakran vezet elbocsátáshoz. Megfelelő stratégiát kell kidolgozni arra, hogy a HR-es őszintén bemutassa a vállalati kultúrát, de úgy, hogy egyes negatívumnok nem rettentik el az álláskeresőt. Az őszinteséget nem lehet megúszni, a netről úgyis minden kiderül.

A becsületes HR-es

Az ilyen stratégiák hosszú távú előnye, hogy a vállalati kultúra fejlődéséhez vezethetnek, mert úgy a legkönnyebb őszintének lenni, ha semmit nem kell eltitkolni. Az internet tehát új korszakot nyit a HR fejlődésében: a szakembereknek valóban becsületesnek és őszintének kell lenniük, és a vállalati ethosz jobbításán kell munkálkodniuk, mert a legapróbb céges probléma is azonnal az egész világ tudomására juthat. Az a HR-es tudja az ideális jelöltet megszerezni, aki valóban büszke lehet a cégére, és belülről fakadó szent meggyőződése, hogy akkor tesz a legjobbat a vállalatnak és az álláskeresőnek is, ha fölveszi a jelentkezőt.  

A HVG HR Center októberi online toborzási konferenciájáról itt tájékozódhat, s ugyanitt jelentkezhet is a rendezvényre.

Kövessen minket a
Facebookon!

Ha szeretne a válogatott hazai és nemzetközi friss HR szakmai hírekből összeállított hírlevelünkre feliratkozni, kérjük, hogy írjon e-mailt „HR szakmai hírlevél” tárggyal a [email protected] e-mail címre.   
 
 
          

hr  •  toborzás  •  álláskeresés  •  Twitter  •  internet  •  talent pool
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen
Hozzászólások (0)