Itt a Z generáció, és teljesen felforgatja a munka világát
Az új nemzedék már itt van, meg kell tanulnunk együttműködni vele.
Számos cikk foglalkozott már az Y generáció és a munkaadók közti kapcsolattal. Néhányan nem igazán kedvelik ezt a nemzedéket, mások őket tartják a munkahelyek felbecsülhetetlen értékeinek. Azonban minden energia, amit a generációkról való panaszkodással vagy az összehasonlítgatásukkal töltünk, csupán időpocsékolás. Meg kell tanulnunk azokat is megbecsülni, akik nem a mi generációnkhoz tartoznak, és a panaszáradat helyett megismerni a 2000-es évek elején született fiatalokat, vagyis a Z generációt.
Minden egyes nemzedék valami egyedit hoz az asztalhoz. Ha HR-szakemberként vagy üzletvezetőként már az Y generációval is bajunk volt, vajon mi fog történni, amikor a Z generáció elözönli a munkaerőpiacot? Pedig ez a váltás hamarosan, 2-3 éven belül bekövetkezik. De miért kell ennyire felkészülnünk? Miben különbözik a Z az Y generációtól?
A digitális kor szülöttei
A Z generáció a folyamatos frissítések világában él, ezért sokkal gyorsabban dolgozza fel az információkat, viszont kevésbé képes a koncentrációra. Ennek ellenére jobban megy nekik az úgynevezett multitasking (többfeladatosság), hiszen miközben tanulnak, a telefonjukkal vagy a táblagépekkel bíbelődnek, és közben lehet, hogy a face-time-on beszélnek a haverokkal.
Számos munkavállaló jósolja azt, hogy a most 16 és 18 év közötti fiatalok közül sokan hagyják majd ki a felsőoktatást, és kerülnek azonnal a munkaerőpiacra, hiszen rengeteg más, online alternatíva is létezik a tanulásra. Egy Z generációs fiatal ismeri a függetlenség értékét, és ez a tudására is vonatkozik: ha egy Z-nek tudomása van egy sokkal hatékonyabb, nem hagyományos tanulási lehetőségről, mindenképpen megfogja ragadni azt. A munkakörnyezet tekintetében is az önállóság lesz a legfontosabb szempontja, sokan fognak vállalkozásba kezdeni.
Nézd meg legfrissebb állásainkat:
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK
IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK
ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK
SZAKMUNKÁS ÉS FIZIKAI MUNKÁS ÁLLÁSOK
Az Y generáció tagjai még emlékeznek a rozoga gépen játszható pasziánszra, a betárcsázós internetre, s talán a fekete-fehér Junyoszty tévére, a Szokol rádióra is. A Z generáció ezzel szemben a digitális kor szülötte, online barátkozik, és ezek az arctalan, digitális kapcsolatok teljesen valóságosak a számára. Egy Z jelen van a neten, jelenleg az amerikai gyermekek 92%-a rendelkezik digitális lábnyommal. Ők az első globális generáció az internet fejlődésének köszönhetően, és ez a globalitás a gondolkodásukra is hatással van. Ha tehát szeretnénk együttműködni a Z generációval, meg kell ismernünk az általuk használt digitális platformokat, szokásokat, többet kell megtudnunk az online játékokról, beleértve annak terminológiáját is.
Itt az idő, hogy felkészüljünk
Ha vezetőként még mindig az Y generáció szokásain töprengünk, már most le vagyunk maradva. A Z generáció valószínűleg telesen meg fog zavarni minket azzal, hogy a kommunikációt többnyire a Snapchaten, Instagramon és Facebookon végzi. A szervezeteknek ezért már ma el kell kezdeniük a közösségi médiát használni az alkalmazottakkal és a potenciális jelöltjeikkel való kommunikációra. A HR-eseknek pedig nem elég tudniuk a „digitális bennszülöttek” létezéséről, de csatlakozniuk is kell hozzájuk.
Digitális határok nélküli globalizált társadalomban élünk. A szervezet sikerének és versenyképességének biztosítása érdekében alkalmazkodnunk kell a jelenlegi és eljövendő dolgozók digitális kultúrájához. Azok, akik még mindig úgy gondolják, hogy a videójátékok csupán „játékok”, és nem egy feltörekvő digitális kultúra sarkalatos pontjai, azoknak ideje változtatni a gondolkodásukon, és felzárkózniuk az új generációhoz.
A TLNT és a Huffingtonpost cikke nyomán.