A legkínosabb üzleti félrefordítások

szerző: Jobline
2014 április 14. Szóljon hozzá

Sok baki származhat abból, ha valaki nem ismer elég jól egy idegen nyelvet. Ám legfeljebb nagyot nevet, amikor kiderül, hogy tévedett, az üzleti életben viszont dollármilliókba kerülhet egy mégoly vicces nyelvi fiaskó.

Világcégekkel is előfordult már, hogy eltévedtek a nyelvi rengetegben. A veszteséget leírták, a bűnbakokat menesztették, a kínos eset pedig bekerült a krónikákba, hadd nevessen rajta a hálátlan utókor, mint most mi is.

A Pepsinek ez kínai volt. A hatvanas években a Pepsi a Come Alive with the Pepsi Generation (kb. Éledj fel a Pepsi-nemzedékkel) szlogennel akart robbantani a kínai piacon, de nagy bukta lett belőle. A kínai változat nem sikeredett valami tökéletesre – pedig akkor még nem is volt Google fordító –, mert ez a szöveg született: a Pepsi feltámasztja a halott rokonaidat.

Canadian Mist és Clariol: gané munka. A Canadian Mist a tíz legjobb kanadai viszki egyike, mégsem lett a német ajkú italbarátok kedvence. Ha a kanadaiak a germán piacra lépésük előtt felütnek egy szótárt, talán nem is próbálkoznak, mert kiderült volna, hogy a Mist trágyát jelent németül.
Ugyanezért vallott kudarcot német nyelvterületen a Clariol a hajsűtővasával, amelyet Mist Stick fantázianéven próbáltak sikerre vinni.

A Coors szabad folyása spanyolul. Az amerikai sörgyár szlogenje nagyon bevált angol nyelvterületen: Turn it Loose, kb. Engedj neki szabad folyást. Spanyolra viszont sikerült úgy lefordítani, hogy a szabad folyásról mindenki a szapora hasmenésre asszociált. A Coors nem is verte meg a konkurenciát arrafelé.

KFC & Coca Cola: nekik is kínai volt. A KFC-nek nagyon bejött a Finger Lickin’ Good amerikanizmus (olyan jó, hogy az ujjad is lenyalogatod), de a kínaiak mégsem kajálták a szöveget. Nem is csoda, ők azt kapták, hogy Leharapjuk az Összes Ujjadat.
A Coca Colánál először azzal próbálkoztak, hogy a márkanevet (Coke) fonetikusan lefordítják kínaira. Nem kellett volna. Az első változat így hangzott a kínai fülek számára: „harapd meg a viasz ebihalat”. Aztán amikor kóláék szépíteni akartak, leginkább erre emlékeztetett a fordítás: „viasszal kitömött kanca”.

A Jolly Green Giant arab kalandja. A Green Giant egy mirelit és konzerv zöldségeket gyártó-forgalmazó amerikai cég, a Jolly Green Giant (Vidám Zöld Óriás) pedig a kabalafigurájuk. Amikor az arab piacokon kezdtek terjeszkedni, a fülig érő szájú fiatalember nevét először Félelmetes Zöld Szörnyetegnek fordították.

Schweppes: elzúgott az olasz meló. A Schweppes Tonic Water az itáliai piacon először imígyen mutatkozott be olasz fordításban: Schweppes Vécéblítővíz.

General Electric: elfújta a szél. Az amerikai gigász ma az USA 26. legnagyobb bevételű cégbirodalma, és soha nem ment rosszul nekik, annak idején mégis spóroltak a fordítóval. Amikor megjelentek Európában, a leánycég neve GPT volt. Ezen a franciák nagyon elcsodálkoztak, mert ezt a rövidítést náluk úgy kell ejteni, mint a „J’ai pété” múlt idejű igét, ami azt jelenti, hogy „szellentettem”.  

Tanulságok. Az összes kínos baki elhárítható lett volna, ha egy mindössze középfokú nyelvtudással felvértezett ember ellenőrzi a fordítást. Az is nyilvánvaló, hogy az amerikai főnökök nem ismerték a meghódítandó piac nyelvét és kulturális szokásait, és nem ült mellettük olyan asszisztens sem, akinek fogalma lett volna arról, milyen közegben szeretnének terjeszkedni.

Ebből is látszik, milyen fontos minél több nyelvet ismerni. Ez kapósabbá tesz minket az álláspiacon, és a cégünk is ügyesebben tud lavírozni, ha külföldi vizekre evickél. Az sem árt, ha az embert nem röhögik ki azonnal, amikor más országban szeretné megvetni a lábát.

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Forrás: Jobline

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen
Hozzászólások (0)