A munkavállalót megnyerni és megtartani…. (X)

szerző: Jobline
2016 április 11.

Néhány évvel ezelőtt sokan megmosolyogták, amikor eltökélt HR szakemberek kitartóan állították, legfőbb versenyelőnyünk az ember. Aztán a válság évei ezt valóban – legalábbis mennyiségben- cáfolták, hiszen a költségek csökkentése oltárán a vállalati létszám elsőként esett el. Már ekkor is nagy kérdés volt, kit és miért tartunk meg, vagy bocsátunk el, de kevés helyen mérlegelte az üzleti és a HR vezetés, hogy a nem túl távoli jövő, a gazdaság meginduló növekedése a munkaerő vonatkozásában milyen kihívásokat rejthet.

Kevesen hihették, hogy öt-hat év alatt az üzleti kihívások egyik legerősebb problémája a munkaerő lesz. Természetesnek tűnt néhány éve is, hogy egyes szakmacsoportok folyamatos munkaerőhiányról beszéltek, az orvosok, informatikusok vagy SSC munkatársak iránti fokozott igény a mindennapok részévé vált.  De arra senki nem gondolt, hogy szinte minden szektorban, minden munkáltatónál a probléma bekövetkezik. És erre a problémára nem elég a követő reagálás, tervezés és a tudatosan felépített módszertan nélkül nincs megoldás.

A 2016. februári statisztikai adatok szerint a versenyszférában mintegy 61 000 üres álláshelyet tartanak számon. Már 2015. év nyarán is azt jelezte a KSH, hogy a versenyszféra üres álláshelyeinek száma elérte a válság előtti számot, és csak félve tettük mellé, hogy közel 500 ezer munkavállalóval kevesebb van a munkaerőpiacon. Ez pedig két dolgot biztosan jelzett, egyre nehezebb lesz megfelelő munkaerőt találni és egyre nagyobb kihívás lesz megtartani a ma meglévőt.

És ha már itt tartunk, csak a mennyiség számít? Persze, hogy nem. A megfelelőség számban, szaktudásban és a munkáltató iránti elkötelezettségben a legmegfelelőbbet jelenti. Mert összességében ez felel meg a hatékonyság, versenyképesség és profitabilitás követelményének. A lecke tehát sokkal nehezebb, mint csak egyszerűen minden pozícióra találni valakit…

Tegyük fel, hogy a keresés és a kiválasztás során rendelkezünk azokkal a nem szokványos eszközökkel és módszerekkel, ami megkülönböztet bennünket a többi, versenyszektorban lévő munkáltatótól és a kedves munkavállaló minket választ. Ehhez persze az kell, hogy jövedelemben, munkarendben, egyéb juttatásokban, továbbképzési lehetőségben, karrierpályában, vagy éppen kihívásokban, önálló munkában, stb. tudjunk olyat ajánlani, ami vonzó és versenyképes. A kérdés, hogy pontosan ismerjük-e: mi az a csomag, ami ezt eredményezi.

Aztán jön a következő nagy kérdés, hogyan tudjuk megtartani a tehetséges, képzett és hatékony munkavállalót, mivel érjük el, hogy esetleg a bérével és jövedelmi helyzetével ne csak elégedett legyen, hanem elkötelezetté is váljon. Azaz tegyen meg többet önmagától a cégért, ne a munkaerőpiacot vizslassa, hol lehetne jobb, és szívből ajánlja munkahelyét másnak is.

Apropó bér! Nem szokványos híreket generált az elmúlt hetekben a munkaerőpiac, nevezetesen, hogy azonos szektorban tevékenykedő munkáltatók miként kényszerültek bele a jelentős, talán egymással is versengő béremelésbe, hogy tevékenységüket fenn tudják tartani. Hallunk multiknál sztrájk fenyegetésről, majd költséges megegyezésről. Egy biztos! Fel kell készülni arra, hogy a munkaerőköltség, mint versenyképességi tényező új kihívásokat rejt. Mert összességében biztosan magasabban alakul, vagy, mert csak így tudjuk megtartani a munkavállalót, vagy azért, mert a jelentős fluktuáció többletköltség hatását el kell szenvednünk.

Talán soha nem volt szükség a HR és az üzleti vezetés közötti szorosabb együttgondolkodásra, együttműködésre, mint napjainkban. A munkaerő tervezés és a munkaerő biztosítása közös felelősség, a 24. órában jár minden munkáltató e tekintetben.  Senki nem mondhatja már munkavállalóinak: „ha nem tetszik, el lehet menni…” Mert hiányzik a bolti eladó, az autószerelő, a gépészmérnök, az informatikus, a bérszámfejtő, a targoncás és ne is soroljuk tovább.

Ezért az idei, szám szerint XXVI. Országos HR konferencia témájaként a munkaerő megnyerésének és megtartásának komplex témakörét választottuk.  Az egyes munkáltatók problémáját természetesen itt nem tudjuk megoldani. Ugyanakkor a két nap során komplexen járjuk körbe a problémát és kínálunk hasznos módszertani megoldásokat és ötleteket. És együttgondolkodást, szakmai tapasztalatcserét, hasznos network lehetőséget.  Szeretettel várunk mindenkit 2016. június 1-2-án!

Szűts Ildikó
az OHE elnöke

OHE
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen