Mi a hatékony HR-menedzsment 4 legfontosabb pillére? (x)

szerző: Jobline
2014 június 24.

Az emberi erőforrás (HR) menedzsment elengedhetetlen része kis és nagyvállalkozásnak, és lefedi a munkavállalói menedzsment – toborzás, bérbeadás, képzés, a munkaerő megtartása és elbocsátása – valamennyi aspektusát. Ahhoz, hogy valóban hatékonyan is működjön, a humán erőforrás csapatnak szakértőnek kell lennie számos fontos területen, és ismernie kell a valóban hatékony HR technikákat.

A HR-csapat felelős a cég egyes munkavállalóinak karrierjéért a felvételtől az elbocsátásig. Egy hatékony humánerőforrás-csapat képes kell legyen arra is, hogy végrehajtsa a cég politikáját és stratégiáját, illetve hogy biztosítsa a munkaerő motiváltságát és produktivitását. Mi a 4 nélkülözhetetlen alappillér?

1. Toborzás és kiválasztás
A humánerőforrás-menedzsernek körültekintően kell toboroznia és felvennie az új munkatársakat, ugyanis a cég hosszú távú sikeréhez elengedhetetlen a nagy teljesítményt nyújtani képes alkalmazottak toborzása, interjúztatása és alkalmazása. A cég jövője szempontjából a HR-menedzsment számára kritikus fontossággal bír a felvételi, a toborzási politika és folyamat kialakítása, továbbá a cég vezető munkatársainak a bevonása és betanítása.

Időtakarékos toborzási technika, ha kezdeti állásinterjúkat, telefonon előszűrést végzünk. Ezt a HR-asszisztens is megteheti a menedzser kulcskérdései alapján, kiszűrheti az alkalmatlan jelentkezőket, így a HR-menedzsernek már szűkebb listája lehet a személyes interjúkra.

A felvételi folyamat  áramvonalasítása is a HR-menedzsment hatékonyságát szolgálja. A jogilag is kifogástalanul előkészített munkavállalói dokumentumok, a precíz munkaköri leírások, a pontosan és gyorsan végrehajtott munkahelyi beállítási tréningek lerövidítik a felvételi folyamatot. Ha a munkába állás gyorsabb lesz, hamarabb lesz produktív az új munkavállaló.

2. Kompenzáció és jutalom
Az emberi erőforrás menedzsernek kell létrehoznia, kezelnie és bővítenie a kompenzációs és juttatási struktúrákat. A kiváló munkatársak megtartása sok tényezőtől függ.

A belső motiváció melletti két rendkívül fontos tényező: a kiemelkedő fizetés és a kiegészítő juttatások nagyban befolyásolják, az alkalmazottak hogyan érzik magukat a szervezetben. Nem mellékesen megnövelik annak valószínűségét, hogy a cégnél maradnak.

Akár a cafeteria is lehet ilyen hatékony kompenzációs rendszer. Fontos, hogy folyamatosan figyelni kell a jogszabályváltozásokat a legköltséghatékonyabb juttatási struktúra kialakítása és fenntartása érdekében. Nem mindegy a cég eredményessége szempontjából, hogy a munkavállalói juttatások maximumát a ráfordítások minimalizálásával érjük-e el, vagy sem.

3. Képzés és fejlesztés
A humánerőforrás-menedzser számára nélkülözhetetlen, hogy kiváló képzési és fejlesztési képességei legyenek. Gondoljunk csak bele, egy olyan – oktatási, tervezési szakértelmet igénylő – képzési program fejlesztése, amely megoldja a munkatársak teljesítményproblémáit, jelentős előnyökkel jár a szervezet számára. Értendő ezalatt minden olyan program, ami akár az egyes kulcsterületek szakmai feljesztését, akár hasznos prezentációs, kooperációs képességeket eredményez, ezáltal pedig kézzelfogható eredményeket hoz az adott cég számára. Természetesen ehhez szükséges maga a tehetségprogram, az alkalmazottak visszajelzéseinek értékelése és a képzési programok minőségének folyamatos javítása. A HR-menedzsereknek képesnek kell lenniük arra is, hogy megfelelő controllingeszközökkel mérjék és értékeljék a programok hatékonyságát.

Az egyik leghatékonyabb HR-menedzsment stratégia annak érdekében, hogy a munkavállalóink kompetensek és elégedettek legyenek, ha releváns képzéseket finanszírozunk számukra. Ha a munkavállaló érzi, hogy a munkáltató számára megtérülő befektetésnek számít az ő szakmai vagy készségfejlesztő képzése, szívesebben marad a cégnél még akkor is, ha váltás esetén kedvezőbb fizetésre számíthatna.

4. Teljesítménymenedzsment
Az alkalmazottak teljesítményének hatékony menedzselése a humánerőforrás-menedzser egyik legfontosabb feladata. Arra kell törekednie, hogy létrehozza és át is ültesse a gyakorlatba a munkatársak komplex teljesítményfejlesztési folyamatát.

Kihívást jelentő feladatok természetesen adódhatnak a teljesítményértékelési folyamat megtervezése, kialakítása és fenntartása közben, ahogyan akár a végrehajtás hatékony monitorozása során is. Ezért is fontos, hogy a HR-csapat betanítsa a vezetőket, hogyan kell használniuk a teljesítménymenedzsment programot.

Egy kompetens munkaerőcsapat munkába állítása és megtartása a cég legfontosabb stratégiája. A magas fluktuáció nemcsak a cég jó hírnevének árt, de gazdaságtalan is. Ha a HR-csapat az idejének tetemes részét az új munkaerő keresésével, felvételével és munkába állításával tölti, más fontos HR-feladatokra nem marad energiája, így jelentősen sérül az erőforrások hatékony felhasználása.

A fent bemutatott négy alappilléren nyugszik a cégek HR-tevékenysége. A jó működéshez pedig nélkülözhetetlen az alapok megszilárdítása. Ehhez nyújt kitűnő alapot a szeptember 30-án induló HR Basic képzés a Sämling Kft szervezésében, ahol lehetősége nyílik évek helyett mindössze 10 napban megismerkedni a HR legfontosabb munkaeszközeivel.

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen