A látszólag egyszerű kérdéstípus, amelyet minden interjúztatónak ismernie kell

szerző: Jobline
2017 április 03.

Egy álláskeresőről úgy lehet a legtöbbet megtudni, ha jó kérdéseket teszünk fel neki. Mitől jó egy kérdés? Ha érthető és lényegretörő. Gyakran azonban a HR inkább zavarbaejtő kérdésekkel próbálkozik, amire aztán nem kap kielégítő választ, és lehet, hogy pont emiatt szalasztják el a legígéretesebb jelöltet.

A nyitókérdés, illetve a rá adott válasz meghatározhatja az egész interjú menetét és eredményét, azért alaposan át kell gondolni. Az egyszerű, határozott, pontos és lehetőleg minél rövidebb kérdés nyomán az interjúztató vélhetően azt fogja hallani, amire valóban kíváncsi, a jelölt pedig olyan üzenetet közvetíthet, amilyet szeretne.

Milyen a jó nyitókérdés?
Célratörő és kifejtendő – tehát nem eldöntendő, amit gyorsan el lehet intézni egy igennel vagy nemmel –, ami előegíti, hogy a HR-es azonnal képbe kerüljön a jelölttel kapcsolatban. Íme három példa, hogyan érdemes elindítani az interjút, akár telefonon, akár szemtől szemben zajlik:


1. Miért minket választott? A motiváció roppant fontos. Érdemes tudni, hogy a jelölt azért jelentkezik-e, mert odavan a cégért, vagy csupán azért, mert valamiből meg kell élni – így elválik az ocsú a búzától.

2. Miért pont most? Ha valaki állást keres, fontos tudni, mi ennek az oka. A jelölt mindenáron álláshoz szeretne jutni, és kész elfogadni a legelső ajánlatot? Vagy elégedett a jelenlegi helyzetével, de örülne, ha új lehetőséget kapna, és még napsugarasabb lenne az élete?

3. Milyen típusú munka illik önhöz a legjobban? Az ebbe a kategóriába eső sztenderd lérdés az szokott lenni, hogy a jelölt számára mi jelenti a tökéletes munkát. Sajnálatos módon azonban a legritkább esetben fordul elő, hogy az álláskereső vágyai és a cégnél elérhető lehetségek találkoznak. A tökéletes megoldás helyett tehát arra érdemes rákérdezni, a jelölt milyen szerepben tudna leginkább érvényesülni.


A fenti nyitókérdések különösen azon toborzók számára hasznosak, akiknek úgynevezett passzív jelöltekkel van dolguk, vagyis olyan emberekkel, akik nem keresnek aktívan munkát. Ilyenkor az a feladat, hogy tartalmas beszélgetésbe vonják be őket, és felkeltsék az érdeklődésüket egy számukra vonzó új lehetőség iránt.

Például ha valaki vállat von, hogy igazából nem is akar munkahelyet váltani, ezt lehet tőle kérdezni: „Milyen körülmények között venné fontolóra, hogy mégis máshová megy dolgozni?”. Ha valaki azt mondja, hogy nagyon jól érzi magát ott, ahol éppen van, ez lehet a fogós kérdés: „És mitől érezné magát még jobban?”. Mindkét példa azt mutatja, hogy gondolkodásra lehet bírni a potenciális jelöltet, mert olyan inputokat kap, amelyek nyomán áttekintheti a lehetőségeiket.

 



A nyitókérdések segítenek abban, hogy eladd az ajánlatodat
A jó nyitókérdésekkel nemcsak a jelölt ismerhető meg alaposabban, de arra is alkalmasak, hogy vonzóvá tegyük a saját termékünket, vagyis a posztot, amelyet be szeretnénk töltetni. Hiszen a kiválasztás voltaképpen értékesítési folyamat. Azt reméljük, hogy a legjobb potenciális vevő – azaz az optimális jelölt – minket választ. Az állásinterjú során a kiválasztási szakember kötéltáncot jár: úgy próbál egyensúlyozni, hogy annak tudja eladni az állást, aki a legalkalmasabb a feladatra.
Általában senki nem szereti, ha el akarnak adni neki valamit. Mindenki volt már értékesítési ajánlat szenvedő alanya, és ez elég gyakran kellemetlen élmény. A legtöbb értékesítő ahhoz a módszerhez folyamodik, hogy méltatja a cége érdemeit, bemutatja a terméket és felsorolja, milyen előnyökkel jár a használata, aztán egy kicsit hízeleg a potenciális vevőnek. Emiatt van az, hogy nem hisszük el teljesen, amit az értékesítő mond.


Akkor lehet sikeres az állásinterjú, ha teret engedünk a hatékonyabb értékesítőnek – aki a jelölt, nem pedig az interjúztató. A jelölt általában bízik magában, de fenntartásokkal fogadja, amikor a HR megpróbálja eladni neki a céget. Szeretnéd, hogy a jelölt azt gondolja, hogy a te céged a legjobb választás? Akkor saját magát kell meggyőznie. Abban az esetben fogadja majd el az ajánlatodat, ha ő maga mondja saját magának, hogy érdemes a te cégednél elképzelnie a jövőjét.

Hívhatjuk ezt akár „együttműködő értékesítésnek” is. Az értékesítő (azaz te) irányítja a beszélgetést, míg a vevő (a jelölt) a tulajdonképpeni eladó. Értékes információkhoz jutsz, miközben a jelölt eladja magát a lehetőségnek.

A Fast Company cikke nyomán.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen