3 módszer, amivel válaszadásra késztetheted a HR-est az állásinterjú után

szerző: Jobline
2015 december 02.

Miért nem válaszol a HR-es az állásinterjú után? Több oka lehet: a legvalószínűbb, hogy a sok munka miatt nem ér rá, esetleg elfelejtette, közbejöhetett valami, talán egyéb problémái miatt nincs hozzá kedve. Ilyenkor nem szabad sokáig várni, ki kell ugrasztani a nyulat a bokorból, hiszen a karrieredről van szó.

A legtöbb állásinterjú úgy végződik, hogy a kiválasztási szakember azt ígéri, hamarosan értesíti a jelentkezőt. Aztán előfordulhat, hogy mégsem teszi, gyakran még akkor sem, ha a jelölt határozottan rákérdezett, mikor és milyen formában szerez majd tudomást az eredményről. Marc Miller karrierszakértő három módszert javasol arra, hogy az ügyet kimozdítsuk a holtpontról.

1. Küldj vagy hagyj üzenetet

Az állásinterjú után küldj üzenetet vagy hagyj egy rövid szöveget a hangpostán, amely a következőket tartalmazza:

* Köszönd meg a lehetőséget

* Érdeklődj, mikor derül ki az eredmény

* Kérdezz rá, mi a következő lépés (amennyiben e két dolog nem került szóba az interjú végén)

Utána várj 4-5 munkanapot, de semmiképpen ne többet.

Ha nem történik semmi, jöhet a következő lépés.


 

2. Nem kaptam választ

A 4-5 munkanap leteltével az álláskeresők többsége már ideges, ha nem válaszol a HR-es. Pedig nem kellene, mert csak az esetek 20-30 százalékában érkezik reakció az első üzenetre. Tehát nyugalom.

A második üzenetet kezdd azzal, hogy igazán nem akarsz tolakodni, de nem kaptál választ az előző megkeresésre. Aztán kérdezt meg újra, amire az első üzenetben kíváncsi voltál.

Szomorú tény, de még mindig csak az esetek 10-20 százalékában érkezik válasz a második üzenetre.

Megint várj 4-5 munkanapot, és ha megint csak nem történik semmi, következhet a harmadik lépés. Ez már trükkös lesz, és bizonyos mértékben kockázatos is.

3. Elköszönés

Ez a lépés az értékesítésben alkalmazott úgynevezett elvételi technikán alapul. Manipulatív, ezért nem mindig teljesen becsületes módszer, ráadásul nem is minden esetben hozza meg a várt eredményt. A technika lényege, hogy amikor az ügyfél tárgyalás közben habozni kezd, hogy valóban meg akarja-e venni a szóban forgó terméket vagy szolgáltatást, az értékesítési szakember hirtelen felajánlja, hogy akkor inkább ne is kössék meg az üzletet, mert úgyis van másik ügyfél, aki élénk érdeklődést tanúsít. Az értékesítő esetleg megad egy szűk határidőt, ameddig az ügyfélnek mindenképpen döntenie kell, különben lemarad az üzletről, és a másik jelentkező lesz a befutó. Aztán könnyedén elköszön.

A módszer azon a lélektani megfigyelése alapul, hogy az emberek nem szeretik, ha valamit elvesznek tőlük és másnak adják, ezért a habozó ügyfél hajlamos lesz arra, hogy az értékesítő számára kedvező döntést hozzon. Ám az is megtörténhet, hogy az ügyfél esetleg elfogadja az új „ajánlatot”, vagyis az üzlet nem jön létre, ezért a módszert csak tapasztalt értékesítőknek tanácsos alkalmazni, akik kellő pszichológiai háttértudás és tapasztalat birtokában fel tudják mérni, kinél érdemes így próbálkozni.

Mindenesetre a habozó HR-esnél is be lehet vetni a módszert, hátha sikerül jobb belátásra bírni. (Még mindig jobb, mint a passzív és valószínűleg teljesen hiábavaló várakozás.) A harmadik üzenetben a tömören előadott kötelező udvariassági formulák mellett a következők szerepeljenek:

* „Feltételezem, hogy nem jártam sikerrel, mert nem kaptam választ a korábbi üzeneteimre.”

* „Többet nem jelentkezem.”

Az esetek 60-70 százalékában válasz érkezik a harmadik üzenetre. Nem feltétlenül az, hogy sikerült elnyerni az állást, de az újabb kapcsolatfelvétel megtörténik, mert a HR-es határozott ajánlatot kapott, mégpedig arra vonatkozólag, hogy ha így folytatja, biztosan nem lesz „üzlet”. Ha pedig van kommunikáció, újabb kihasználható lehetőségek nyílnak meg.

Az álláskeresők jó része nem elég kitartó és proaktív. Csalódottan legyint, amikor nem kap választ az állásinterjú után, és igyekszik túltenni magát a frusztráción. A kitartás viszont – és az, hogy némi manipulációval sikerül kényszerű döntéshelyzetbe hozni a HR-est – jó eséllyel meghozza a várt eredményt.

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen