Elevator pitch – a tökéletes bemutatkozószöveg művészete

szerző: Jobline
2016 február 17.

Aki egy perc alatt minden igazán lényeges dolgot el tud mondani magáról, felkeltve a leendő munkáltató érdeklődését, nyert ügye van. Mondjuk, mi a teendő.

Amerikában elevator pitch-nek (nagyjából liftes csaliszövegnek lehetne magyarítani) hívják azt azaz egyperces bemutatkozást, ami sorsdöntő jelentőségű lehet. A kifejezés állítólag onnan ered, hogy Hollywood hőskorában a forgatókönyvükkel házaló szerzők a liftben csaptak le szegény producerekre, akik nem tudtak hová menekülni, így kénytelenek voltak meghallgatni a szerzőt, aki elhadarta nekik, miért az ő ötletüket kell megfilmesíteni. Ha az író a redelkezésre álló minimális idő alatt meg tudta győzni a producert, a liftből kiszállva már nyugodtan meg tudták tárgyalni a részleteket.

Az álláskeresőnek nem forgatókönyvet kell eladnia, hanem saját magát. A helyzet mégis némileg hasonló: neki is egy izgalmas sztorit kell elmesélnie, amely különleges és egyedi, ezért nagy értéket képvisel a piacon. Ám nem elég, ha a sztori izgalmas, az előadásmódnak őszintének és hitelesnek is kell lennie, még akkor, ha százszor elpróbálták a tükör előtt. (Ami egyébként erősen ajánlott.)

A bemutatkozó beszéd legyen világos, tömör, izgalmas és meggyőző. Egy ilyen kis műremek bevethető bármilyen networkingeseményen, ahol fontos emberekkel találkozol, a rövidített változatát kirakhatod a LinkedIn-profilod tetejére, de leginkább akkor veszed jó hasznát, amikor az állásinterjún megkérnek, mesélj egy kicsit magadról, vagy azt kérdezik, miért pont téged lenne érdemes fölvenniük. Ez a szöveg igazi multifunkcionális marketingeszköz, ezért nem szabad rá sajnálni az időt és az energiát. Ha már alakul a bemutatkozás, teszteld szeretteiden és barátaidon, és kérd meg őket, tegyenek javaslatokat, hol lehetne még csiszolni rajta.

1. Az első lépések: békélj meg a gondolattal, hogy roppant összetett személyiség vagy, ezért a lényeget nagyon nehéz lesz majd egy bekezdésbe sűrítve elmagyarázni
Ülj neki, és írj le magadról minden fontos dolgot, hangsúlyozva, miért olyan fontos számodra az adott szakterület, illetve a konkrét munka. Nem számít, milyen hosszú lesz ez a szöveg, most még az elején vagyunk. Így sikerül minden ötletet, ami a fejedben van, papíron vagy a gép memóriájában rögzíteni, és megvan az első vázlata annak a szövegnek, ami a végén a nagyjából egyperces bemutatkozásban fog összesűrűsödni.

2. Kezdd el szerkeszteni a szöveget a képzeletbeli beszélgetőpartner szempontjai alapján
Könyörtelenül húzz ki mindent, ami nem igazán fontos a cél szempontjában. Bármilyen kedves a szívednek egy-egy momentum, ha nem feltétlenül érdekes a potenciális munkaadó vagy a konferencián megszólítandó beszélgetőpartnered szempontjából, vesznie kell. Szorítkozz a tényekre, mellőzz minden cikornyás bővítményt, ami közhelyszerű és csak az idő menne vele. Nem maradhat a szövegben, hogy lelkes és motivált csapatjátékos vagy, mert egy kiválasztási szakember azonnal alvó üzemmódba kapcsol, annyiszor hall ilyeneket.

 

3. Foglalj össze három dolgot
A bemutatkozásnak három dolgot kell összefoglalnia: a. miben vagy a legjobb; b. ez miért lehet hasznos a potenciális munkaadó / beszélgetőpartner számára; c. hozz egy szemléletes példát, amikor valamilyen problémát oldottál meg. Mindebből ki kell derülnie, hogy milyen értékeket képviselsz és mennyi mindennel tudod gazdagítani azt a szervezetet, amelyhez csatlakozni szeretnél.

4. Gyakorolj és gyakorolj, de ne tűnj gépiesnek
Aki nem próbálta, nehezen hiheti el, de egy tökéletesen begyakorolt szöveg olyan hatást tehet az előadójára, hogy úgy érzi, a megfellebbezhetetlen igazság birtokában adja elő mondandóját. (A profi csalók vagy a pszichopaták például így tudják becsapni a hazugságvizsgáló gépet: olyan őszintén igaznak érzik, amit mondanak, hogy semmilyen feszültség nem keletkezik bennük, ezért a gép nem tud szokatlan testi rakciót kimutatni.) Ha a bemutatkozó szöveg mint „igazság” hangzik el, mély benyomást tesz a befogadóra. Ez különösen egy networkingeseményen fontos, ahol egy-egy résztvevő akár 25-30 bemutatkozással is találkoznak, ezért később csak a legjobbakra fog emlékezni. Ugyanakkor ügyelni kell arra, hogy a bemutatkozás ne tűnjön betanultnak, robotszerűnek, mert a másik azonnal elveszti az érdeklődését. Ez könnyen megállapítható például abból, ha elkalandozik a tekintete vagy idegesen bólogatni kezd, önkéntelenül jelezvén, hogy minél hamarabb szeretne túlesni a találkozáson. Ebben az esetben még csiszolni kell a bemutatkozáson.

5. Folyamatosan finomhangolni kell
Tartsd szárazon az elevator pitch-edet, frissíthetnénk Cromwell hadvezér klasszikus mondását, azaz a csaliszövegnek mindig készen kell állnia ahhoz, hogy elsüthesd, és nagyot szóljon. Ezért több változattal érdemes készülni: kell egy sztenderd alapszöveg, amit rendezvényeken tudsz előadni bárkinek, és szükség van testreszabott változatokra. Ha egy adott állásra pályázol, az ottani követelményekre kell hangolni a bemutatkozást, amikor pedig egy konferenciára készülve kinéztél magadnak egy fontos résztvevőt, az ő szája íze szerint kell megszólalnod.

 

 

Kövess minket a Facebookon !

Regisztrálj a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen