E-note: meghalt a régi, bemutatkozik az új motivációs levél

szerző: Jobline
2016 június 08.

Pár év alatt nagyon gyors változások zajlottak le. Az internet és az okostelefon a ludas.

Vannak, akik már eltemették a motivációs levelet, mondván, a közösségi profilok szép csöndben átvették a helyét, mások szerint ennek a dokumentumnak továbbra is fontos szerepe van az álláskeresésben. Ha az utóbbi álláspontot fogadjuk el, érdemes áttekinteni, milyen elvárásoknak kell megfelelnie az új motivációs levélnek.

A Microsoft nemrég érdekes kutatási eredményt adott közre. A koncentrálóképesség átlagos időtartama 2000-ben még 12 másodperc volt, 2013-ra viszont 8-ra csökkent. Ebből az következik, hogy sokkal kevesebb időnk van arra, hogy valakinek felkeltsük a figyelmét, és érdeklődését fenn is tudjuk tartani. Jessica Holbrook Hernandez karrierszakértő és önéletrajz-specialista szerint a változások miatt elfelejthetjük a hagyományos motivációs levelet, és más elvek szerint kell megszerkesztenünk az újat.

Ilyen volt a régi:
Egy oldalnyi sűrű szöveg több bekezdésre tagolva.
Az álláskereső a szöveg elején 3-5 mondatban taglalja, hogyan találkozott a hirdetéssel, mivel foglalkozik és miért érdekli a lehetőség.
A következő 2-3 bekezdésnyi kifejtős részben a jelentkező azt ecseteli, milyen tapasztalatai vannak, mely eredményeire büszke és miért gondolja magát alkalmasnak a pozícióra.
A záró részben a jelentkező megerősíti, mennyire lelkes és motivált, továbbá reményét fejezi ki, hogy hamarosan személyesen bizonyíthatja rátermettségét.

Az új motivációs levelet e-note-nak (a továbbiakban ezt a kifejezést használjuk), power note-nak vagy értékajánlat-levélnek is nevezik. Az alábbi trendek hatására alakult ki Holbrook Hernandez szerint:

#1: Alkalmazkodni kell ahhoz, hogy folyamatosan csökken a koncentrálóképesség időtartama
Olyan korban élünk, amikor felfoghatatlan mennyiségű információhoz juthatunk térben és időben korlátlanul, ez pedig gyökeresen átalakította tartalomfogyasztási szokásainkat. Csak az tud hatékonyan kommunikálni, aki a legfontosabb információkat képes nagyon tömören és minél figyelemfelkeltőbb módon közölni.

#2: E-note-odat mobilra kell optimalizálni
Akkor követünk helyes stratégiát, ha a mobilfüggő közönséget próbáljuk megszólítani. Az e-note-unk – amely lényegében annak az e-mailnek a kísérőszövege, amellyel az önéletrajzunkat elküldjük – el kell hogy férjen egy okostelefon képernyőjén, hogy ne kelljen görgetni (frusztrálnánk a felhasználót). Ez azt jelenti, hogy a szöveg ne legyen több 150 szónál. Aki nem profi ezen a téren, elsőre valószínűleg nem tud majd tökéletes szöveget alkotni. Többször neki kell futni és addig gyakorolni, amíg minden fontos információ – érdekes formában – bele nem fér ebbe a szűk keretbe.

#3: Szellős legyen a szöveg
Vagyis óvakodj attól, hogy betűtengerrel árasztod el a felhasználó képernyőjét. Próbálj rövid, könnyen emészthető mondatokban fogalmazni, hiszen meglehet, hogy a koncentrálóképesség időtartama még tovább csökkent a Microsoft fenti idézett 2013-as kutatása óta, vagy az olvasónak egyszerűen nincs elég ideje, sem türelme bonyolult szövegekkel bíbelődni. A Twitter példája lebegjen a szemed előtt: a szolgáltatás felhasználói rákényszerülnek, hogy legfeljebb 140 karakteres üzenetekben kommunikáljanak, és a dolog működik is. (Természetesen a professzionális e-note esetében nem alkalmazhatók a twitteres rövidítések és egyéb jófejségek.) 

 

 

#4: Nyűgözd le, csigázd fel az olvasót
A címzett akkor kap kedvet az e-note elolvasásához, ha a legelején érdekes kérdéssel vagy izgalmas ténnyel találkozik. Holbrook Hernandez például így kezdené a motivációs levelét (mint jó nevű karrierszakértő és keresett önéletrajz-specialista):

Ön olyan elfoglalt cégvezető, aki nem ér rá önéletrajzot írni?

vagy

Ön olyan túlterhelt igazgató, akinek hirtelen tegnapra kell egy önéletrajz?

A nyitómondat megszólítja a célközönséget – elfoglalt cégvezető, túlterhelt igazgató –, és rámutat, mi a legfőbb problémájuk (sürgősen önéletrajzot kellene írniuk, de nincs rá idejük).

#5: Te vagy a megoldás
Miután sikerült rámutatni a legfőbb problémára, be kell bizonyítanod, hogy te vagy rá a megoldás. Hogyan?
Hatásos módszer, ha három példát említesz röviden, számszerűsített eredményekkel (megint csak Holbrook Hernandez eseténél maradva).

Az ügyfeleim azért elégedettek velem, mert:

* Két héten belül már állásinterjúra hívják őket.

* 75 százalékkal több esetben kapnak választ az elküldött önéletrajzukra.

* 85 százalékuk három hónapon belül állást talál, ez az idő több mint 50 százalékkal rövidebb, mint az átlagos álláskeresők esetében.

Ezek után a problémát és a megoldást össze kell kötnöd a személyes márkáddal:

Elfoglalt felsővezetők számára készítek hatásos önéletrajzot 3-5 munkanapon belül.

#6: Tettre fel!
Miután bemutattad magad, érzékeltesd, hogy készen állsz a következő lépésre (amit a címzettnek kell megtennie):

Szeretne egy hatásos önéletrajzot? Beszéljük meg!

vagy

Szeretne többet is megtudni? Állok elébe!

vagy

Sikerült felkeltenem a figyelmét? Beszéljük meg! Hívjon a következő számon: XX XX XXX XXXX

A telefonszám helyett természetesen szerepelhet LinkedIn-profil, saját weboldal vagy e-mail cím is, a lényeg, hogy a címzett úgy érezze, feltétlenül meg kell tennie a következő lépést, és éjjel-nappal működőképes elérést kap hozzá.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen