Felejtsd el az ötéves tervet! A sikerhez egészen másra van szükséged

szerző: Jobline
2016 november 25.

Hol látja magát 5 év múlva? Ennek az interjúkérdésnek ma már nincs értelme, annyira felgyorsult a világ. Mondjuk, miért.

Jasmin Robertson soha nem számított arra, hogy egy olyan cég igazgatója lesz, amelyet még az anyja hozott létre hobbiból, amikor Jasmin négy éves volt. Gyerekkorában inkább kötelességből segített az anyjának, semmint szenvedélyből, majd a körülmények úgy hozták, hogy 24 évesen átvette a néhány fős személyzettel rendelkező üzletet, vele együtt pedig számos adósságot. Mostanra azonban büszkén elmondhatja, hogy cége nemzetközileg is elismert márkává vált: a Roza’s kiváló minőségű és ízű, természetes, friss és helyi alapanyagokból gyártott szószokat forgalmaz. Éves forgalma mára meghaladja a 2,9 millió dollárt, ám ehhez számos leckét kellett Jasminnak megtanulnia. Többek között azt, hogy nincs szüksége ötéves tervre.

Összpontosíts a kis győzelmekre
Az évek alatt Jasmin megtanulta, hogy az apróbb győzelmekre fókuszáljon. Szerinte egy üzleti vállalkozás vezetése inkább maraton, mint sprint. Ha az időt azzal töltjük, hogy azon gondolkodunk, hány kilométer is van még előttünk, már a puszta gondolatba is belefáradunk, és elérhetetlennek tűnik a cél. Azonban ha a jelenre összpontosítunk, figyeljük a légzésünket, az éppen megtett lépéseket, akkor sikeresebbek leszünk, hiszen a siker alapja a kis mérföldkövek elérése – mielőtt tudatosodna, már sokkal előrébb vagyunk, mint valaha is gondolnánk.

Jasmin 5 évvel ezelőtt még nem tudhatta, hol fog ma tartani, csak annyival volt tisztában, hol szeretne lenni egy év múlva. Tapasztalata alapján azt mondja, a tervezgetés teljesen felesleges, hiszen az évek során olyan sok mindent tanult üzletasszonyként, ami eredetileg egyáltalán nem volt megjósolható.

Legyél nyitott a lehetőségekre
Egy növekvő vállalkozásnak nyitottnak kell lennie a lehetőségekre, enyhítenie az akadályozó tényezőket, válaszolnia a trendekre, hogy versenyképes maradjon, ezért lehetetlen feltérképezni, mit várhatunk fél évtized múlva. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nem kell stratégiákat kidolgoznunk, de Jasmin filozófiája az, hogy bízni kell a képviselt márkában, a megmutatkozó lehetőségekben és az intuícióban, amely a legjobb útra terel minket.

 

 

 

Rövid távú célokra figyeljünk
A rövid távú célok kijelölése azért nagyon fontos, mert ezekből növekedik, fejlődik a cégünk. Ezek azok a pillanatok, amelyek ösztönzik a vállalkozások tulajdonosait, hiszen nem csak arról szólnak, hogy újra elértünk valamit, hanem arról is, hogy tanultunk a hibáinkból és visszaálltunk arra az ösvényre, amelyre szükségünk van. Ilyen apró siker volt például a Roza’s életlében, amikor Jasmin üzlete már elég forgalmat bonyolított le ahhoz, hogy bővíteni lehessen, így a konyha otthonról egy raktárépületbe költözött át. Hiába volt az épület kissé romos és szagos (mivel korábban egy halfeldolgozó üzem működött itt), az üzletasszony ezt sikernek fogta fel, hiszen a költözés az üzlet növekedésének egyértelmű jele volt. Vagyis figyelnünk kell minden ugródeszkára, a növekedés és munkánk elismeréseinek jeleire, melyek sosem egy öt éves terv részei, hanem egy cég természetes fejlődésének részei. Ahelyett, hogy egy 5 éves tervre figyelnénk, inkább kisebb célokat tűzzünk ki, és dolgozzunk keményen azon, hogy elérjük őket, majd ünnepeljük meg az eredményt. Mielőtt tehát elkezdenénk nagyon előre tervezni, tegyük fel magunknak a kérdést: Hol szeretnénk lenni egy hónap múlva, a következő negyedév végén, vagy a következő évben? A válaszok jelölik majd ki a következő 10 év útját.

5 éves terv helyett 3 tipp
Jasmin ezt a három dolgot tartja a legfontosabbnak, amelyet az évek folyamán megtanult, és amely segített neki jobb üzletasszonnyá és vezetővé válni.

1. Minden hiba tanulási lehetőség – tanuljuk meg szeretni őket.

2. Senki soha nem lehet annyira szenvedélyes a saját márkád iránt, mint te magad.

3. Ismerd az erősségeidet és a gyengeségeidet, és tudd, mikor kell továbblépni rajtuk.


A The Businesswoman Media cikke alapján.

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!



Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen