Figyeld meg magadat: ez az 5 tulajdonság fejlett érzelmi intelligenciára utal

szerző: Jobline
2017 március 14.

Ha ez az 5 dolog jellemző rád, az átlagosnál jobbak a karrierkilátásaid (és általában könnyebben boldogulhatsz az életben).

Csupán néhány évtizede kutatják az érzelmi intelligenciát (emotional quotient, EQ), de már könyvtárnyi irodalma született, s ennek nyomán számos megállapítás megkérdőjelezhetetlennek bizonyult. Ha feltesszük a kérdést, hogy a fejlett EQ-val megáldott emberek miért vannak versenyelőnyben átlagos társaikkal szemben, öt sarkalatos pontot lehet kiemelni.

Jobban menedzselik az érzelmeiket
Az önkontroll vagy divatosabb, viszont sokkal rondább kifejezéssel önmenedzsment minden emberben kifejlődik, különben már régen összeomlott volna a civilizációnk. De nem mindegy, hogy milyen eredményt hoz ez az önkontroll. Előbbre lendíti a dolgokat, vagy csak attól óv meg, hogy átharapjuk egymás torkát?
Daniel Coleman pszichológus így fogalmazta meg az önkontroll jelentőségét a munka világára vetítve:
„A mindig észszerűen gondolodó emberek, akik tökéletesen uraik érzelmeiknek, biztonságos és kellemes környezetet tudnak teremteni maguk körül. Ebben a környezetben nagyon ritka és kevéssé intenzív a dráma, a produktivitás pedig magas szintű. Az ilyen szervezetekbe valósággal özönlenek a legkiválóbb munkavállalók, és a fluktuáció alacsony.”

Az önkontroll és a vele párban járó éntudatosság a legfontosabb vezetői tulajdonságok közé tartozik. Tanulható és tanítják is. A jó vezető minden szituációban teljes mértékben jelen van, nyugodt és képes a problémára összpontosítani, így alacsony szinten tartja a stresszt, amely megbéníthatja a szervezetet. Ez a tulajdonság hosszú távon felbecsülhetetlen értékű.


Tökéletesen ismerik önmagukat
A fenti ponthoz szervesen kapcsolódik, hogy aki tisztában van azzal, hogy mitől elégedett, illetve mitől képes felrobbanni, az kontrollálni tudja önmagát. Más szóval: a magas EQ-jú emberekben olyan érzelmi barométer működik, amely megbízhatóan jelzi a kedélyállapot-változásokat. Például amikor az a veszély fenyeget, hogy mindjárt leordítja a munkatársai fejét, inkább elmegy sétálni a közeli parkba vagy benyom egy krémest, amiért másnap reggel extra öt kilométeres futással vezekel.

 



Kidolgozott választ adnak ahelyett, hogy pusztán reagálnának
Konfliktushelyzetben – mondjuk amikor a kolléga elrontja a feladatot vagy különösen értetlen ügyféllel van dolgunk – hajlamosak vagyunk visszakézből reagálni, ahelyett, hogy higgadt és előremutató választ adnánk. Ez voltaképpen rendben is van, emberek vagyunk, csakhogy ez a megoldás kevés a boldogsághoz.
Fejlett EQ-val olyan magabiztos és kontrollált választ tudunk adni, ahol már eleve kiszűrtük a negatív érzelmeket, és ennek nyomán felvetésünk kizárólag pozitív elemeket tartalmaz, és a megoldás irányába mutat. Ehhez tisztában kell lenni azzal, hogy mitől robbanunk – például ha valaki inkompetens vagy arrogáns –, és máris hideg fejjel tudjuk kezelni a helyzetet, a szituációnak megfelelő taktikát választva.


Bele tudják képzelni magukat mások helyébe
Azaz empatikusak. Az empátia a legfontosabb szervezőerő, enélkül az emberi közösségek nem képesek magas hatásfokkal működni.
Az empátia meglepően könnyen fejleszthető, csak egy kis fantázia kell hozzá. El kell képzelni, mi játszódhat le a másik fejében, milyen gondolatok és érzelmek kavaroghatnak benne, mi fáj neki, mitől lehet frusztrált. Mindezt átérezve optimális válasz adható a problémára, ami elvezet a mindenkit kelégítő megoldáshoz.


Azonnal békülnek egy veszekedés után
A népi mondás szerint soha ne térjünk nyugovóra haraggal a szívünkben, ami arra utal, hogy már eleink is tudtak valamit az érzelmi intelligenciáról. Egy veszekedés vagy félreértés után soha nem szabad engedni, hogy a méreg sokáig fortyogjon bennünk, a békülés útját kell keresni. Ha nem ezt tesszük, tartósan megromolhat a viszonyunk egy kollégával, elveszíthetünk egy barátot vagy rokont.
Akkor is kezdeményezni kell a békülést, ha nyilvánvalóan a másik fél a hibás (és főként azért haragszik, mert nem tudja feldolgozni, hogy ő a hunyó). A kinyújtott békejobb csodákra képes, haragosunk megenyhül és ő is bocsánatot kér – és közben nem is tudja, hogy éppen tanul valamit az érzelmi intelligenciáról.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen