Sikerre vágysz? Építsd fel a személyes márkádat, és szálld meg vele a netet!
Mindenhol márkákba botlunk, mégis sokan a fejüket vakarják, amikor a saját brandjük kerül szóba. Pedig a személyes márka felépítése nem bonyolultabb, mint egy üdítőitalé vagy egy szoftvercégé.
Mindenkinek van brandje, legfeljebb nem tud róla. Ha ez így van, feltételezhető, hogy ez a személyes márka meglehetősen satnya, nincs finoman hangolva, így elsikkad a lényeg, vagyis nem sikerül kommunikálni a legfontosabb üzeneteket. Ezért aztán senki sem jegyzi meg, mert a klisék miatt nem izgalmas, pont olyan, mint bárki másé.
Lássuk, mik az első lépések, amelyeket meg kell tenned azért, hogy jól felépített márkád legyen!
Őszintén nézz szembe magaddal! Keresd meg azt a 3–5 jelzőt, amellyel a leginkább jellemezni lehet téged.
Gondold végig, mik az erősségeid! Te vagy az, aki elsimítja a munkahelyi konfliktusokat és megnyugtatja a felháborodott ügyfeleket? Te vagy a legjobb, ha brainstormingra kerül sor? Előre jelzed azokat a problémákat, amelyeket mások észre sem vennének? Mivel nem is olyan egyszerű tisztán látni a saját erősségeinket, bátran kérdezd meg a munkatársaidat, vagy teljesítményértékelésnél koncentrálj erre a kérdésre.
Írd össze, mit csinálsz szívesen! Mit szeretsz leginkább a munkádban? Vannak olyan részei, amiket akár ingyen is, pusztán élvezetből elvégeznél? Akad-e olyasmi, amit nagyon szívesen csinálnál, de jelenleg nincs rá lehetőséged?
Azt is írd össze, milyen sikereket értél el! Mire vagy a legbüszkébb az utóbbi évek eredményeiből? Miért?
Határozd meg a prioritásaidat! Mi a legfontosabb számodra? Szereted, ha szükség van rád? Fontos számodra a támogató környezet ahhoz, hogy pozitívan tudj gondolkodni?
Fésüld össze! Nézd át, mi mindent sikerült leírnod, és keresd meg a vezérfonalat. Ha megvan, sűrítsd bele egy-két mondatba. Egy lakberendező például így mutathatja be a személyes márkáját: „A belsőépítészet iránti szenvedély és a költségtakarékos szemlélet vezérel. Inspiráló belső tereket hozok létre a színek, a fények, a különleges bútorok és kiegészítők átgondolt kombinációjával.” Egy értékesítési szakember pedig így foglalhatja össze a lényeget önmagával kapcsolatban: „Tapasztalt üzletkötő vagyok, aki könnyedén épít bizalmi kapcsolatot az ügyfelekkel. Mivel pontosan tudom, mire van szükségük és mit várnak el tőlem, képes vagyok a forgalom megnégyszerezésére és az ügyfélkör jelentős kiterjesztésére.”
A fentiek alapján láss neki a saját tételmondataid megfogalmazásának, és csiszold őket addig, amíg személyes márkád már fényesen ragyog.
A következő lépés: miután kidolgoztad a saját márkádat, szálld meg vele a netet.
LinkedIn. Megkerülhetetlen tényező a munka világában, talán a legfontosabb virtuális helyszín, ahol a márkádra fel kell hívnod a figyelmet. (Erről kiadványunkban részletesen, önálló cikkben is olvashatsz.)
Saját honlap. Olyan kreatív névjegyet tudsz létrehozni a saját honlap segítségével, amely maradandó nyomot hagy a felhasználó emlékezetében. Mutasd be egyéniségedet és szakmai kvalitásaid legértékesebb és legizgalmasabb oldalát, légy vicces és kreatív.
Rólad szóló YouTube-videókkal tűzdelheted tele a honlapodat, és persze magának a videoszolgáltatónak az oldalát is. A video legyen rövid és frappáns, különben a felhasználó türelmetlenül továbbkattint.
Blogolj, ahol leírod, milyennek látod a világot, benne önmagadat és a szakmádat. Elgondolkodtató, vitákat provokáló kijelentésekkel igyekezz minél több követőt szerezni, akikből értékes hálózat építhető.
Kommentelj szakmai oldalakon! Itt is gyűjts követőket, akikkel megbeszéled a legfontosabb kérdéseket, tanácsokat kérsz és adsz.
Twitter, Instagram és társai. Itt viccesebb és lazább posztokat helyezhetsz el magadról és a munkád eredményeiről. Ügyelj arra, hogy a poszt mindig a márkádat erősítse, soha ne legyen öncélű, sértő vagy ciki (mit reggeliztél, milyen a kilátás a repülőgép ablakából).
A márkaépítés és a netes offenzíva várható eredménye
A fejvadászok ma már egyre inkább a passzív jelöltek felkutatására törekednek, azaz olyan kiváló szakembereket igyekeznek megkörnyékezni, akik éppen nem keresnek munkát, de egy-egy vonzó ajánlattal máshová csábíthatók. Ha a fentiek alapján a személyes márkád teljes spektrumát be tudod mutatni a különböző netes platformokon – szakmád avatott mestere vagy, aki egyben vonzó és kreatív személyiség –, hamarosan tele lesz a postaládád megkeresésekkel, mert a fejvadászok meglátják benned az ideális jelöltet.
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!