Panelinterjú előtt állsz? Ezekre nagyon vigyázz!

szerző: Jobline
2017 október 30.

A legtöbb buktatóra időben fel lehet készülni, és a végén te nyered a meccset.

Hagyományos állásinterjú szemtől szemben a HR-essel, telefonos interjú, élő Skype-interjú, jól begyakorolt és felvett videóbemutatkozás – sokan otthon vannak ezekben a műfajokban, de lefagynak, ha panelinterjúra kerül sor. Itt ugyanis a potenciális munkáltató 3-4 munkatársával kell leülni, akik között lehet HR-es, osztályvezető, leendő kolléga, sőt esetleg valamelyik nagyfőnök, de kíváncsi részvényes is, és a találkozó akár egy óráig vagy még tovább eltarthat. Olyan, mintha az ember kivégzőosztag elé kerülne. De nem kell csüggedni, ha 9 alapvető dologra odafigyelsz, nagy baj már nem lehet.

Ezeket semmiképpen ne csináld:

# 1. Csak a rangidőssel kommunikálsz
A bemutatkozáskor azonnal tudni lehet, ki a főnök a szobában, ezért nagyon figyelj oda, amikor mindenki elmondja a nevét és a beosztását. De még jobb, ha előre tudod, hogy kikkel fogsz találkozni, és mindenkiből felkészülsz. Viszont hiába tudod, ki az igazán fontos ember, valamennyi beszélgetőpartneredre egyformán figyelj oda, létesíts megfelelő szemkontaktust és adj kielégítő választ a kérdéseikre. Az interjú után ugyanis közösen fogják megbeszélni, milyen benyomások alakultak ki rólad, és mindenkinek számít majd a véleménye.

# 2. Menet közben elfelejted, ki kicsoda és mivel foglalkozik
Komoly koncentrációra van szükség. Sokan eleve meg sem tudják jegyezni a nevet és a pozíciót a bemutatkozáskor, vagy később idegességükben elfelejtik. Jobb helyeken szerencsére a meghívó emailben előre közlik, kikkel fogsz találkozni, ha mégsem, bátran hívd fel a kontaktszemélyt, és kérdezz rá. Nem fogják rossz néven venni, te pedig készülj fel. Ha komolyabb vezetőről van szó, nemcsak a LinkedInen találsz róla infót, hanem a médiában is vannak interjúk vele vagy cikkek róla, ezek alapján jegyezd meg a legfontosabb dolgokat vele kapcsolatban.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


# 3. Összezavarodsz és feladod
Amikor az ember össztűz alatt van – vö. kivégzőosztag –, könnyű összezavarodni. Úrrá lehet rajtunk az érzés, hogy minél hamarabb szabadulni akarunk a kellemetlen szituációból, inkább hagyjuk az egészet a csudába, legközelebb majd megpróbáljuk máshol. Ez helytelen hozzállás. Ha véletlenül nem tudsz frappáns választ adni egy kérdésre, nyugodtan mondhatod azt, hogy egyelőre passz, de térjetek vissza a témára egy közeli időpontban. Nem fognak megsértődni, ha egyébként jó benyomást keltesz.

# 4. Védekező stratégiát veszel fel
Amikor azt kérdezik, miért van fél évnyi szünet az önéletrajzodban vagy miért rúgtak ki hirtelen az előző munkahelyedről, nem szabad visszavonulót fújni. Legyen kész sztorid az ilyen dolgok megmagyarázására. Ha megszeppensz, lefagysz vagy elkezdesz összevissza habogni, elvesztetted a mérkőzést. Ne feledd, minden helyzetből ki tudja dumálni magát az ember. Ha nem vagy még a mestere, gyakorold a barátaiddal.

 


# 5. Nem figyelsz oda a testbeszédedre
Nehéz egyszerre határozottnak, meggyőzőnek, ugyanakkor lazának lenni, de itt is igaz, hogy egy kis gyakorlással bele lehet jönni. Egyenes testtartás, természetes szemkontaktus, mosoly, őszinte érdeklődés – ahogy mondani szokás, viselkedj úgy, mintha már a csapat tagja lennél.

# 6. Kapkodás
Csak nyugi. Hajlamosak vagyunk arra, hogy minél inkább meg akarunk felelni a vélt elvárásoknak, ezért gyorsan elhadarunk valamilyen választ, amivel rossz benyomást keltünk. Okosan, megfontoltan válaszolj, közben figyelj a hallgatóság reakcióira, és ennek megfelelően ütemezd a tempót. Ne kelts olyan benyomást, hogy minél hamarabb túl akarsz lenni az egészen, mert rühelled az interjúkat.

# 7. Nem ügyelsz az input-output egyensúlyára
Az állásinterjún legalább olyan fontos, hogy mit mondanak neked, mint az, amit te árulsz el magadról. Nem szabad azon görcsölni, hogy mit fogsz legközelebb mondani vagy kérdezni, folyamatosan figyelj oda, amiről a többiek beszélnek. Így alakulhat ki valódi kommunikáció, amelynek során a felek meg tudnak győződni arról, hogy jó lesz veled együtt dolgozni.

# 8. Nem teszel fel releváns kérdéseket
Milyen fejlődési lehetőségek állnak előttem? Hogyan válaszol a cég a legújabb piaci/kormányzati kihívásokra? Mi jelenti a legnagyobb kihívást a meghirdetett pozícióban? Az elődöm miért távozott erről a munkahelyről? Ilyen kérdéseket érdemes fölteni, amikor az interjú végén kötelezően elhangzik, hogy „van kérdése?”. Alaposan készülj föl az ilyen kérdésekből; például ha a szektort nemrég különadóval sújtották vagy mondjuk érdekes akvizíciók történtek, amikkel kapcsolatban EU-s vizsgálatok indulhatnak, minderről hosszan és izgalmasan lehet beszélgetni – ha van kedvük és merszük ehhez a panelbeszélgetés résztvevőinek. Néhány belemenős kérdéssel mindenesetre bizonyíthatod, hogy képben vagy és szomjazol az új információkra.

# 9. Túl gyorsan lelépsz
Óriási öröm és megkönnyebbülés, ha véget ért a panelinterjú, de nagy hiba pánikszerűen elmenekülni. Mindenkitől be kell gyűjteni az elérhetőségeket, esetleg megbeszélni, mikor hívhatod őket a fejleményeket illetően. Egy interjú után illik megköszönni, hogy időt és energiát fordítottak rád, ezért is érdemes elkérni az emailcímeket, telefonszámokat. Egy interjú „utógondozása” mindig hasznos, ezért ezt a mozzanatot soha ne hagyd ki.

A Fast Company cikke nyomán

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen