Innovatív munkahelyet akarsz? Ezt a három kifejezést felejtsd el!
„Viselkedésünket, ösztöneinket és a nyelven alapuló gondolkodásunkat gyakran olyan módon kodifikáljuk, amelyre nem számítottunk” – mondja Frans Jonansson, a Medici Group innovációs tanácsadó iroda vezérigazgatója. Egyes kifejezések újra és újra megismétlődnek, és olykor nem is tudatosul, hogy ezekkel tulajdonképpen bomlasztjuk az innovatív vállalati kultúrát.
Nézd meg legfrissebb állásainkat:
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK
IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK
ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK
Sajnos ezek az átgondolatlan, mégis gyakran használt üzleti kifejezések sérthetik a munkavállalók motivációját mindennemű innovációra. Ezt a három kifejezést mindenképp mellőzük a munkahelyünkön:
#1. Bevált gyakorlatok
Amikor itt az ideje a következő helyes lépés megtételének, természetes, hogy bevált gyakorlatokat szeretnénk követni, de ez olyan üzenet is egyben, hogy a kihívásokat el kell kerülni. Johansson szerint azonban akár több évesek, ezért elavultak is lehetnek azok az eszközök, amelyek a követendő vállalatokat sikeressé tették. A bevált gyakorlatok használata miatt azért is kerülhetünk hátrányba, mert nem engedjük meg magunknak az innovatív, kreatív gondolkodást, amely átalakíthatja az egész munkánkat. Ha például Stephenie Meyer a Twilight-könyvek megalkotásánál a bevált gyakorlatokat követte volna, akkor olyan vámpírokról írt volna, akik átalusszák az egész napot, és elégnek a napfényen. Ehelyett olyan vámpírokat teremtett, akik középiskolába járnak, és úgy csillognak nappal, mint a gyémántok.
Mindezek ellenére a bevált gyakorlatok ösztönözhetik az innovációt, amikor olyan iparágak inspirálják őket, amelyek különböznek tőlük. „Egy Egyesült Királyságban lévő kórház azzal küzdött, hogyan vigye át a betegeket a sebészeti osztályról az intenzívre – mondja Johansson. – Ahelyett, hogy megnézte volna, más kórházak hogyan csinálják, inkább a versenyautózásból vette a példát.”
#2. A befektetés megtérül
A befektetés megtérülési mutatójának (ROI) a megjóslása okos üzleti megoldás lehet, de az innováció esetén nem lehet tudni, mi várható. A Google például megpróbálta eladni a Google-t a Jahoo-nak egy millió dollárért. A Yahoo úgy gondolta, ez nem érné meg neki, sem az alapítók, sem a vezető keresőmotor nem tudta megjósolni a Google ROI-ját. A ROI Johansson szerint egyáltalán nem segíti elő az innovatív ötleteket, sőt valójában az ellenkező funkciót szolgálja. Ha aggódunk a pénz miatt, sokkal izgalmasabb lehetőségeket tartogat, ha feltesszük magunknak a kérdést: mennyibe kerül nekünk, ha mindez meghiúsul, és vajon ezzel a lehetőséggel is rendben tudunk lenni?
#3. Amikor x cégnek dolgoztam…
Szintén ötletgyilkos az a szemlélet, ha múltbeli tapasztalatunkra hivatkozunk, amikor valami újat tárgyalunk. Az innováció az ismeretlenről szól, és ha megpróbáljuk ezt összehasonlítani egy múltbeli tapasztalattal, az megakasztja a párbeszédet. A múltbeli tapasztalatainkra való hivatkozás valójában nem szól másról, mint a szakértelmünk bizonygatásáról. Ha szeretnénk az innovációt ösztönözni a vállalatnál, sürgősen engedjük el a múltat.
A Fast Company cikke nyomán
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!