5 hasznos tipp, hogyan adjunk hatékony visszajelzést

szerző: Jobline
2018 július 25.

A visszajelzés olyan készség, amit a vezetők tudatosan használnak, hiszen tisztában vannak vele, hogy magasabb teljesítményt eredményez, amennyiben megfelelő módon tálalják. De milyen a helyes módon adott visszajelzést?

Akár vezetőnek, akár kollégának, akár beosztottnak adjuk a visszajelzést, ezek a technikák segíteni fognak abban, hogy konstruktív kritikát kínáljunk, ami pozitív eredményhez vezet majd.

#1. Értsd meg, ki dönti el, hogy mit kezd a visszajelzéssel
Az emberek azt feltételezik, hogy ha valaki visszajelzést ad, a fogadó köteles ennek nyomán tenni valamit. Ehelyett inkább tekintsd a visszajelzést ajándéknak, nem pedig kényszernek az azonnali változtatásra. Nem számít, mennyire pontos és őszinte a visszacsatolás, vagy mennyire fontos annak, aki kapja, mindig a fogadó fél dönti el, mit fog kezdeni vele.

#2. Légy tisztában azzal, kinek van szüksége a visszajelzésedre
A visszajelzés hatékonysága csökken, amikor azt feltételezed, hogy a fogadó igényli a visszajelzést. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket annak megállapítására, hogy a visszajelzés fogadójának érdekeit figyelembe véve adod-e a visszajelzést:

  • Miért kell visszajelzést adnom ennek a személynek?
  • Az én szerepem, hogy visszajelzést adjak neki?
  • Az én szükségleteim miatt próbálom befolyásolni az illető viselkedését?
  • Azért vágyom, hogy megváltozzon, mert az boldoggá tenne engem?
  • Azért adok visszajelzést, mert valóban hiszem, hogy ettől jobban fog teljesíteni?
  • Milyen érzelmi igényeim elégülnek ki ezáltal, függetlenül attól, mi erre a fogadó fél válasza?

Ha úgy érzed, a visszajelzés csak a te igényeid teljesülése miatt adod, inkább gondold át a dolgot újra. Visszajelzést csak akkor szabad adni, ha az egyértelműen előnyös a fogadó fél számára.


 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:


BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


#3. Legyen konkrét kontextusa a visszajelzésnek
Az emberek azt szeretnék, ha a kapott visszajelzések személyre szabottan lennének relevánsak. Az a visszajelzés, mely nem kapcsolódik a feladathoz, az adott helyzethez, frusztrációt, sőt bizalmatlanságot is okozhat. A visszajelzés mindig egy cél érdekében történjen, mert ilyenkor sokkal nyitottabban is fogadják azt, sőt maga a visszajelzést adó is több bizalmat és tiszteletet érdemel ki. A nyilvánvalóan releváns, témába vágó visszacsatolás nagyobb valószínűséggel eredményez jobb teljesítményt.


 

 


#4. Készülj fel
A relevancia mellett az emberek azt is elvárják, hogy a visszajelzések magas színvonalúak legyenek, vagyis a visszacsatolásnak olyan fontos információkat kell tartalmaznia, amelyek segítenek a vevőjének a kihívások leküzdésében, a célok elérésében. A legjobb eredmények érdekében készülj fel a visszajelzés adására a következő lépések segítéségével:

  • Fókuszálj az adott célra, projektre vagy eredményre
  • Gyűjtsd össze a releváns információkat az egyén fejlődésétől a cél irányába
  • Mérd fel annak a szükségleteit, akinek a visszajelzést adod, és határozd meg, hogy a visszajelzés vajon összhangban van-e a tudásával és képességével
  • Tartsd szem előtt a kívánt eredményt, anélkül, hogy elveszel a cél eléréséhez szükséges sürgős feladatok részleteiben.

#5. Ne ítélkezz, ragaszkodj a tényekhez
A legtöbb ember úgy véli, hogy a jó visszajelzés ítélkezik, értékeli az egyén teljesítményét. A valóságban azonban jobb visszajelzés az, mely a megfigyelésekre alapoz, arra összpontosít, hogy objektív, ellenőrízhető részleteket tárjon fel a személy múltbeli teljesítményéről vagy viselkedéséről. A tiszta visszajelzés csakis a tényekhez ragaszkodik. Ez a fajta megközelítés lehetővé teszi a fogadó fél számára, hogy anélkül vizsgálja meg a tényeket, hogy olyan érzelmeket kelljen feldolgoznia, amelyeket az ítéletek és értékelések keltettek benne.

Nézzünk egy példát:

„Az általad generált legújabb frissítések szerint az ötből három olyan jelentést küldtél el, amelyet a negyedév végéig kellett elkészítened. Észrevettem, hogy a benyújtott három jelentés közül kettő hiányosnak tűnik. A menetrendünk szerint két hónap áll a rendelkezésedre, hogy mind az öt jelentéssel végezz.”

Miután elküldtél egy ehhez hasonló tiszta visszajelzést, szánj egy pillanatot annak biztosítására, hogy a fogadó fél értesült az üzenetedről. Kérd meg arra, hogy ismételje meg, amit mondtál neki. Ha ez megegyezik a te üzeneteddel, akkor megfelelően fogadta a visszajelzést. Amennyiben ez nem történt meg, tekintsd át a tényeket, az elérhető adatokat és célokat, és beszéld meg vele azokat a motivációs kérdéseket, amelyekkel szembe találhatja magát. Együtt dolgozva a terven, segítséget nyújthatsz neki, hogy elérje a célját.

A tudásalapú gazdaságban a minőségi visszajelzés nyújtása fontosabb mint valaha, hiszen segíti az egyén fejlődését és tanulását. A minőségi visszajelzés adása egy alapvető, mégis elhanyagolt készsége a modern vezetőknek. Az 5 tippet követve azonban értékes visszajelzést adhatunk, melyek nagy eredményeket hozhatnak.


A Recruiter cikke nyomán

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen