Kirúgás helyett így érdemes kezelni a problémás dolgozót

szerző: Jobline
2019 április 18.

Nehéz természetű a legjobb munkaerő? Fogadd meg a tanácsainkat, mielőtt megválnál tőle.

A legnagyobb nehézség, amivel vezetőként szembenézhet az ember: igazgatni a csapatot, és ezzel egyidejűleg az egyén dinamikáját is figyelembe venni.

Minden munkakörnyezetben a személyiségtípusok egész tárházával kell szembesülnünk, a tanulmányok szerint pedig a feletteseknek olyan rugalmas vezetői stílussal kell rendelkezniük a csapat sikerének érdekében, mely remekül igazodik a szituációk sokféleségéhez. Munkáltatóként az egyik beosztottnak teret kell adnunk, míg a másikat inkább támogatnunk kell, az egyik szereti a kockázatokat, kollégájának viszont a stabilitás a fontos.


Ugyanakkor van egy tipikus problémás típus, akivel minden felettesnek szembe kell néznie: ő a nehéz természetű, bár nagyszerű dolgozó. Páratlan ajándék, de kissé szociopata vagy krónikusan szétszórt, megbízhatatlan, enyhén autista, esetleg a frusztráló helyzetek örökös előidézője.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

 

Mit kezdjünk egy ilyen emberrel? Rövidre zárva a kérdést megváljunk tőle, és veszítsük el a legjobb munkaerőt, vagy tartsuk meg őt acsapatkohézió kárára?

Jó hír, hogy e destruktív megoldások közül egyiket sem kell választanunk a Recruiter szerint. Sokkal produktívabb megközelítés, ha a bajkeverő géniuszunkat megtanuljuk kezelni. Ezáltal egyrészt hatástalaníthatjuk a nehéz viselkedés következményeit, másrészt kihasználhatjuk a kiválóságából eredő előnyöket.

 

 



Hogy csináljuk ezt? Ez az 5 tipp segíthet:

1. Ne részesítsük őket különleges bánásmódban

Ha túl sok engedményt teszünk a dolgozó békéjének érdekében, ha folyton hozzá igazodunk, akkor úgy fog ránk tekinteni, mintha csak a játékszere lennénk. A kivételezés – akár sejthető, akár valós legyen az – féltékenységet és sértődést gerjeszt a csapatban, ezáltal rombolja azt az egyensúlyt, amit fenntartani törekszünk.

Ha engedményeket teszünk a nehéz természetű kollégának, például megengedjük neki, hogy otthonról dolgozzon egy napot a héten, akkor ugyanezt a szabályt kell kiterjesztenünk az egész csapatra, hogy megőrizzük a harmonikus együttműködést.

2. Legyünk egyenesek: mondjuk meg a dolgozónak, mivel gerjeszti a konfliktust

Sokan nem is tudják, hogy nehéznek vagy szórakozottnak tartják őket. Ők csupán önmagukat adják, és őszintén összezavarodhatnak azoktól a reakcióktól, melyeket a kollégáktól kapnak. Üljünk le velük, és magyarázzuk el nekik, miben vannak esetleg negatív hatással másokra. Senki sem tudja megváltoztatni vagy visszafogni a viselkedését addig, amíg nem tudja, hogy az sokakat zavar.

3. Teremtsünk rendszert számukra

Ez a tanács különösen az „őrült zseni” típusú dolgozókhoz lehet kulcs, azokhoz a krónikus szétszórtságban szenvedőkhöz, akik mindig késnek, elmulasztanak fontos dolgokat, kritikus időpontokat. Az ilyen típus nem tud szabad és nyitott környezetbe beilleszkedni, és valamilyen jól megragadható rendszerre van szüksége. Például úgy is megadhatjuk ezt a fajta rendszert nekik, ha pontosan vezetett ütemtervet várunk el tőlük. Ez segít abban, hogy nyomon tudják követni magukat.

 

4. Állítsuk őket igazi kihívások elé

Ha egy olyan nehéz természetű kollégával van dolgunk, aki bár kiváló, de folyamatosan csak kérdéseket tesz fel, akkor valójában egy unatkozó emberrel nézünk farkasszemet, akinek szüksége van a kihívásokra.

 

A válasz erre a problémára az, hogy teljesen fel kell használnunk ezen kollégák problémamegoldó kapacitását azáltal, hogy kihívást jelentő feladatokat osztunk rájuk. Ennek következtében kevesebb idejük lesz panaszkodni, hiszen a megoldásra fognak fókuszálni, és végre használni fogják az eszüket arra, hogy túljussanak az akadályokon, és talán több alázatot fognak tanulni ebből.

5. Szigeteljük el őket

Ha mindezek után sem tudjuk megváltoztatni, vagy legalább mérsékelni a kiváló dolgozó szörnyű viselkedési szokásait, a következő lehetőség által elszigetelheted őket mind fizikai, mind működési tekintetben. Például ha van olyan kolléga, aki kemény munkát végez, de könnyen megzavarhatja a többieket munka közben, akkor elültethetjük őt, vagy adhatunk neki olyan projekteket, melyek során nem kell másokkal együttműködniük.


Egyértelmű megoldás nem létezik erre a problémára, de az biztos, hogy a helyzet kezelése rugalmas vezetői stílust igényel. Egy bizonyos ponton azonban meghúzhatjuk a határt: ha a dolgozó negatív viselkedése már veszélyezteti a zökkenőmentes működést, akkor el kell engednünk a kezét a cég érdekében, akármennyire is kiváló a munkája.

Kövess minket a Facebookon!


Regisztrálj most a
Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen