Legyél coach, ne pedig kritikus – 11 dolog, amit egy jó vezető soha sem mond
A menedzsereknek nemcsak az a dolguk, hogy helyén tudják a dolgokat. Legfontosabb feladatuk, hogy munkatársaik teljes lehetőségeik szerint végezzék a munkájukat. A jó menedzserek alatt a csapatok jól boldogulnak. A rossz vezetők alatt pedig összeomlanak és kiégnek.
A menedzserek személye a munkavállalói elkötelezettségben 70 százalékban számít a Gallup kutatása szerint. Más szóval gyakran egy alulteljesítő és egy erős csapat közötti különbség a vezető személye miatt van. De hogyan tudja egy menedzser biztosítani azt, hogy a csapata motivált legyen? A titok a coaching típusú menedzseri stílusban rejlik. Azok a vezetők, akik munkatársaikat coachingolják, olyan vezetőkké válnak, akiknek a csapata nagyszerű eredményeket hoz majd.
Egy ilyen vezető a kritizálás helyett a coaching típusú vezető stílust követi, amely kérdések feltételén alapszik. Egy coachingon alapuló kultúrában az elkötelezettség 12 százalékkal, a produktivitás 13 százalékkal növekedhet, sőt az emberek 80 százaléka pozitív eredményeket hoz, ha coachingon alapuló visszajelzéseket kap.
Nézzük, mi az a 11 dolog, amit soha ne mondj az alkalmazottaidnak:
#1. Nem fizetek neked, ezért meg tudom csinálni helyetted a munkát
Miért ne mondd: Az ilyen típusú autokrata kijelentések nem inspirálják a lojalitást, és nem vezetnek jó munkához.
Mit mondj helyette: Mi a terved erre a helyzetre?
#2. Szép munkát végeztél ma.
Miért ne mondd: Az ehhez hasonló általános közhelyek azt sugallják, hogy általában nem szentelsz figyelmet annak, milyen munkát végeznek a többiek. Pedig az alkalmazottak 67 százaléka értékeli, ha elismerik munkájának minőségét, ha támogatást és lehetőséget kap a vezetőjétől arra, hogy megossza visszajelzéseit a döntéshozókkal.
Mit mondj helyette: Milyennek találtad a mai munkád (a pontos munka megnevezésével)?
#3. Megőrülök ettől az ügyféltől!
Miért ne mondd: Azt mutatja a többieknek, hogy nem veszed komolyan az ügyfélszolgálati munkát, és őket is erre biztatod.
Mit mondj helyette: Szerinted mi okozta, hogy az ügyfél így viselkedik?
#4. Folytasd tovább, amit csinálsz
Miért ne mondd: A legtöbben igénylik a speciális és konstruktív visszaigazolást a fejlődés érdekében. A dolgozók 60 százaléka napi vagy heti rendszerességű visszajelzéseket szeretne.
Mit mondj helyette: Kitűnően végzed az (feladat konkrét megnevezése) munkád. Van olyan terület, ahol fejlődni szeretnél?
#5. Ne rabold az időm, ezt már próbáltuk régebben
Miért ne mondd: Ez a kijelentés megöli az innovációt, és a dolgozók nem akarnak majd új ötleteket megosztani.
Mit mondj helyette: Milyen más lehetőséget látsz még?
#6. Miért nem csinálod ezt? Miért csinálod ezt így?
Miért ne mondd: A vádló, számonkérő nyelvezet demotiváló. Az ember a „miért” kezdetű mondatokat általában ellenségesnek értékeli.
Mit mondj helyette: Hogyan tudnánk ennél is jobbat csinálni a következő alkalommal?
Nézd meg legfrissebb állásainkat:
PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK
IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK
ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK
#7. Nincs időm most beszélni
Miért ne mondd: Ha időt szakítunk a dolgozókra, akkor értékesnek érzik majd magukat, és fejlődni fognak.
Mit mondj helyette: Szeretnék beszélgetni, de most elfoglalt vagyok. Tudnánk egyeztetni egy időpontot, amikor mindkettőnknek jó?
#8. Ez nem fontos.
Miért ne mondd: A dolgozók egyértelmű visszautasításnak fogják ezt értékelni, és máskor sem osztanak meg veled semmit.
Mit mondj helyette: Kérlek, oszd meg velem, mi érint téged ebből a dologból.
#9. Érthető voltam? Érti valaki, amit mondtam?
Miért ne mondd: Ezzel nem kapsz pontos képet arról, hogy a csapat megértette-e, amit mondtál. Ha túl sok információt nyújtottál nekik, nem fogják tudni, hogyan válaszoljanak. Ha a mondat egy meetingen hangzik el, nem fognak többé megszólalni, mivel azt hiszik, ők az egyetlenek, akik nem értik, miről van szó.
Mit mondj helyette: Végigmennénk együtt a terven, hogy kiderüljön, mindenki számára tiszta a feladat?
#10. A hiba nem jöhet számításba
Miért ne mondd: Az ilyen állítások miatt a dolgozók rettegni fognak a hibáktól.
Mit mondj helyette: Mi a B terved, ha ez nem jön össze?
#11. A személyes ügyeid hagyd otthon!
Miért ne mondd: Érzéketlennek lenni a dolgozóid magánügyeivel szemben egyértelmű üzenet arról, hogy nem számítanak neked. Egy ilyen negatív kijelentés nem segíti a morált.
Mit mondj helyette: Van valami, ami zavar ebben a pillanatban?
És mi van, ha olyat mondasz, amit nem kellett volna? Ebben az esetben kövesd ezt a három lépést:
-
Határozd meg, hogy szükséges-e bármit is mondani az incidensről. A csapat viselkedése nagyon árulkodó lehet.
-
Ismerd el, hogy hibáztál. Vállalj felelősséget, mert csak ezzel nyerheted vissza a csapatd bizalmát.
-
Adj magyarázatot, majd lépj tovább. Mondd el nyugodtan, mit akartál igazából.
A Recruiter cikke nyomán
Kövess minket a Facebookon!
Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!