Ezért ne engedjük el az elbocsátott dolgozó kezét

szerző: Jobline
2019 szeptember 09.

Rossz hírét keltheti a cégünknek, de mindez megelőzhető.

Nézzünk szembe a tényekkel: azok a korábbi alkalmazottak, akik nem önszántukból mentek el a cégtől (de gyakran még ők is), mindenki számára vesztes helyzetet teremthetnek, mert tönkreteszik a cég jó hírnevét. Az elbocsátott munkavállalók 38 százaléka negatívan értékeli korábbi munkáltatóját – derül ki a CareerArc tanulmányából. Talán még ennél is fontosabb, hogy a felmérés szerint az álláskeresők 52 százaléka keresi fel a cég honlapját, közösségi oldalát vagy fórumokat negatív visszajelzések után kutatva, és nem ritkán talál is ilyeneket, melyeknek egyértelműen rossz hatásuk van a jelentkezők döntésére. Mielőtt tehát elküldenénk az alkalmazottakat, tegyünk meg mindent azért, hogy ne rossz szájízzel történjen mindez, és gondoskodjunk arról, hogy ne szolgáljunk rá a negatív véleményekre.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

 

Íme a három leggyakoribb ok az Eremedia szerint, amiért a korábbi alkalmazottak joggal válhatnak megkeseredetté és rosszmájúvá, és pár tipp arra, hogyan tudnánk „megédesíteni” az elválást:

 

1. Előre gondolkozzunk, és legyenek egyértelműek az elvárásaink
A munka elvesztésétől való szorongás nagy stresszfaktor a munkavállalók körében. Vannak olyan helyzetek, amikor az alkalmazottak semmit nem csinálnak rosszul, de lehetnének sokkal jobbak is, ha a munkáltatók a tudomásukra hoznák, miben kell még fejlődniük. Az alkalmazottak feldühödnek, amikor úgy fejeznek be egy munkát, hogy nem kaptak megfelelő visszajelzést vele kapcsolatban, de az sem esik nekik jól, ha nem tiszták az elvárások. Ha a munkáltatónak gondja van a munkavállalóval, nyitottá kellene válnia, és elmagyaráznia, mit vár el tőle pontosan. Ami azt illeti, világszerte 2,5 millió menedzser által vezetett csapat és 27 millió munkavállaló mondta azt, hogy sokkal elkötelezettebbek lennének, ha a feletteseik segítenék őket a célok meghatározásában – derül ki a Gallup 2015-ös jelentéséből, melyből egyértelművé válik, hogy az alkalmazottak jobban tudnának fejlődni, ha világos célokat tűznek ki a számukra. Ugyanakkor, ha a munkavállaló továbbra is ugyanazokat a hibákat követi el, miután megkapta ezt a támogatást, sokkal megértőbb lesz, amikor megválnak tőle a cégnél.

 

2. Halljuk meg a hangjukat
Nemcsak az elbocsátott munkavállalók keserednek meg: az önként kilépők is. Ha egy korábbi munkavállaló úgy hagyja el a céget, hogy nem ajánlották fel neki a lehetőséget, hogy elmagyarázza döntésének okát, az rossz szájízt hagy maga után, és meghatározhatja, ahogy a jelenlegi vagy a jövőbeli munkavállaló fogja magát a cégnél érezni. Az exitinterjúk nem mindenki számára megfelelőek, de lehetőséget biztosítanak arra, hogy az alkalmazott elmagyarázhassa az indokait. Egy munkahelyi kommunikációt felmérő kutatás megállapította, hogy az amerikai munkavállalók 70 százaléka sokkal szívesebben oszt meg információkat a menedzserével webalapú visszajelző felületeken, mivel a megkérdezettek szerint a felettesek nem elég nyitottak, nem figyelnek oda kellőképpen, és egyáltalán nem jó a kommunikációs készségük. Ebből azt a következtetést lehet levonni, hogy a munkáltatóknak sokkal többet kell tenniük annál, minthogy csak hagyják az elégedetlen korábbi munkavállalóikat ventilálni magukból a mérget. Meg kell hallgatniuk őket, és tényleges változtatásokat kell tenniük, hogy megmutassák, értékelik a visszajelzés és szeretnék fejleszteni a cégkultúrát.

 

 

 

 

3. Ne engedjük el teljesen a kezüket
Az elbocsátás sosem üdvözítő élmény, gyakran összezavarja a munkavállalót, aki azt sem tudja, hova menjen ezek után. Úgy érezheti, hogy elárulták, ha figyelmeztetés és bármiféle előjel nélkül történt meg vele az eset, különösen, ha úgy érezte, hogy rengeteg időt és energiát fektetett a cégbe. Ha a munkavállaló tehetséges, de nem produkált eleget, nyújtsunk számára outplacement szolgáltatást, ami nemcsak neki, de a munkáltatónak is segít a leépítésből származó pszichológiai, szociális és jogi hatások feldolgozásában. Sőt vállalati formában az ott maradt dolgozóknak is hasznos lehet, hiszen a leépítés sokkolja a többi alkalmazottat is, állásuk bizonytalansága, az elbocsátás felderengő réme visszavetheti teljesítményüket. Az outplacement megerősíti a szociális felelősséggel bíró vállalatpolitikáról kialakult képet, és mivel felkészíti az elbocsátott alkalmazottakat az újbóli elhelyezkedésre is, nemcsak a cég pozitív hírnevét erősíti, de a korábbi dolgozók még hosszú ideig szolgálni tudják a vállalatot tapasztalatukkal, kialakult kapcsolatrendszerükkel.

 

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

 

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen