Miért vagyunk boldogtalanok a munkahelyünkön?

szerző: Jobline
2016 július 12.

Ezt nem lehet a HR-re kenni, a vezetőké a felelősség.

2013. januárjában a CareerBuilder kiadott egy 3900 munkáltató megkérdezésével készült kutatási eredményt, melyből kiderült, hogy a vezetők 32%-a tartja úgy, hogy a legjobb munkavállalóit veszítette el 2012-ben. A felmérést megelőzően, 2011-ben a Right Management kutatása azt találta, hogy a munkavállalók 84%-a frissítette az önéletrajzát, és keresett rá más lehetőségekre. A 2009-es válság hatása miatt pedig a dolgozók 60%-a készült elhagyni a munkahelyét, amint a gazdaság újra fellendül – olvasható a Recruiter cikkében.

2016-ban sem történt nagy változás. Az Indeed felmérése megállapította, hogy az amerikai munkavállalók 50%-a gondolkozik azon, hogy még ebben az évben új utakat keres a karrierjében. A magyar munkavállalók szintén elégedetlenek: egy nemzetközi munkahelyi felmérés szerint az 1000 megkérdezett magyar munkavállaló kevesebb mint fele érzi csak jól magát a munkahelyén.

A munkavállaló frusztrációinak gyökere
A CareerBuilder tanulmánya úgy találta, hogy a dolgozók stagnálnak, és nem tudnak előrelépni. Csalódottak a vezetésben, és elfáradtak abban, hogy órákat robotolnak bármiféle elismerés nélkül. A munkavállalók frusztrációinak oka a munkáltatókkal kapcsolatos negatív híreknek is köszönhető egy szervezetfejlesztéssel foglalkozó cég, a Life Work Solutions szerint. A magyar munkavállalók is leginkább a rossz vezetésnek tulajdonítják elégedetlenségük okát: bár a dolgozók megítélése szerint a vezetők nagy hatékonysággal tudják delegálni a feladatokat, a vezetői készségek terén még lenne miben fejlődniük. 48%-uk nyilatkozott úgy, hogy vezetőik jutalmazzák az elvégzett munkát, azonban a megkérdezettek 40%-a ritkán vagy sosem részesült elismerésben. Ugyanakkor a munkavállalók számára elsősorban a jó hangulatú munkahely, a kellő motiváció, a főnöküktől érkező megfelelő visszajelzés a legfontosabb.

Az amerikai tanulmány még számos lesújtó adattal is szolgált a munkavállalói elégedetlenséggel kapcsolatban: a fejvadászok által toborzott emberek több mint 50%-a hagyja el a céget két éven belül, négy felvett jelentkezőből egy hat hónapon belül felmond, a szervezetek közel 70%-a magas fluktuációról számolt be, valamint a cégek megközelítőleg 50%-ának jelent problémát az alkalmazottak megtartása.

 

 



A megtartás stratégiája
De még mielőtt a számokon elborzadnánk, tegyük fel a kérdést: mit tehetnek a munkáltatók azért, hogy megtartsák a legjobb munkaerőket?

Először is fontos, hogy a cégek ráébredjenek, miként tudják biztosítani a munkavállalók elégedettségét. Erre számos megoldás létezik:

  1. Ha van olyan munkavállaló a cégnél, aki ígéretes, de szüksége van némi csiszolásra, be kell vezetni a mentorálás rendszerét. A női vezetők lehetnek a legjobb mentorok.
  2. Rengeteg munkavállaló nem veszi észre, hogy a jelenlegi munkahelyén is biztosítva lehet az előrejutása. Vitassuk meg velük a célokat, és segítsünk nekik megtalálni a legjobb utat arra, hogy használják és fejlesszék a képességeiket.
  3. Fontos időnként felülvizsgálni, mit csinál a munkavállaló az adott fizetési kategóriájában, és biztosítsunk neki előrelépési lehetőséget, ha a hűségével és a pozícióban töltött idejével már rászolgált a továbblépésre. Még ha ez nagyobb pénzbeli ráfordítást is igényel, még mindig olcsóbb megoldás, mint elveszíteni egy kulcsfontosságú munkavállalót, és felvenni, majd képezni egy újoncot.
  4. Biztosítanunk kell, hogy a meglévő munkavállalók elkötelezettek legyenek. A legjobb módja ennek, ha megkérjük őket, hogy tegyenek ajánlásokat a kiválasztási folyamatban. A legtehetségesebb munkaerők általában szintén tehetséges embereket ajánlanak, ezért a legjobb szakemberekkel tudjuk feltölteni a szervezetet, míg biztosítjuk a meglévők elégedettségét.
  5. Éreztetnünk kell a munkavállalókkal, hogy értékesek: adjunk jutalékot nekik, és emlékeztessük őket arra, hogy fontos csapattagok. Vegyük igénybe a profik tanácsait, akik számos megtartási stratégiával tudnak segíteni a cégünkön.

Végül nem árt azt is szem előtt tartani, hogy a megtartás nem igazán HR-es munka, hanem elsősorban a vezetők feladata. A tartós elégedettséget, motivációt okozó tényezők kialakítása, működtetése, fenntartása csak tudatos, rendszeres és a vállalati kultúrába beágyazott megoldásokkal lehetséges.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen