Megnyerheti az állást, aki eltalálja a dresszkódot

szerző: Kutasi Judit
2011 február 25.

Másképp kell-e megjelennie az állásinterjún egy raktárosnak, egy pénztárosnak vagy egy vezérigazgatónak? Még ha első pillanatban egyszerűnek is tűnik a kérdés, mégsem annyira könnyű eltalálni a megpályázott pozícióhoz illő öltözködési stílust, dresszkódot. Előfordulhat, hogy rosszul dönt a pályázó. De hogyan kezelje a kínos helyzetet?

Munkáltatói szemszög

A kiforrott stratégiával rendelkező cégeknél az üzleti kódex fontos része az öltözködési kultúra. Ennek megfelelően kiemelt jelentőséget tulajdonítanak annak is, hogyan jelenik meg a leendő munkatárs az állásinterjún. Amikor egy pályázót személyes beszélgetésre hívnak, érdemes alaposan átnézni az adott vállalat weboldalát vagy ismertető anyagát – vallja Csík Klára, a Karrier és Stílus Tanácsadó Kft. ügyvezetője. Támpontot adhat például a vezetők fényképe, amelynek segítségével könnyebb eltalálni, ki mit vegyen fel. El lehet kerülni az öltözködési zavart a közvetítő cég vagy a fejvadász segítségével is.

Az elegáns megjelenéssel nagyot nem tévedhet a jelölt, ezért a szakember az öltöny-nyakkendő, illetve a kosztüm, sötét szoknya-blúz párosítás mellett teszi le a voksát. Egyértelműen az alulöltözöttséget tartja kínosabbnak, így például a farmert csak indokolt esetben javasolja. Csík Klára hangsúlyozza, kínos helyzetben jobb felhozni a kérdést, mint hallgatni. Belefűzheti a jelölt például a mondandójába, miért öltözött túl vagy milyen extra esemény miatt nem volt ideje ruhát cserélni.

„Kellemetlen helyzetbe kerültem, amikor az – egyébként külföldi – interjúztató, leendő főnököm rákérdezett, miért öltöztem ki ennyire. Igyekeztem gyorsan kivágni magam a kínos helyzetből. Azt mondtam, egy üzleti megbeszélésre készültem, majd mosolyogva levettem a nyakkendőmet. Bejött…” – írja a Jobline Magazin egyik olvasója.

Lazább viselet

Gyakran már a hirdetésben letegezik az állást kínálók a pályázókat, amelyből az elvárt ruházatra is következtetni lehet. Feltételezhető, hogy a vállalati kultúrába belefér a lazább öltözék, de a jó ízlés ilyenkor is kötelez. A Karrier és Stílus ügyvezetője úgy véli, az álláskeresők igényessége a ruházatban is megmutatkozik, amely a testbeszéd része. A lazább, kevésbé formális öltözködést gyakran azonosítják a kreatív állásokkal is. Ilyenkor férfiaknál belefér a farmer-pulóver kombináció, hölgyeknél pedig egy divatos felső, blúz, nadrág vagy szoknya. Ugyanakkor azt mondja, nem attól tűnik kreatívabbnak valaki, ha extrém a ruházata. Kerülni kell a magamutogatást, mások megbotránkoztatását, főleg az állásinterjún!

Különösen nehéz helyzetben vannak a fiatalok, a pályakezdők. A legtöbb oktatási intézmény nem nyújt ugyanis igazi segítséget a diákoknak, hogyan jelenjenek meg egy állásinterjún. A stressz, a szorongás elkerülhető egy-két alkalomhoz illő ruhadarab megvásárlásával, amely önbizalmat ad a nehéz helyzetekben. Pályakezdők esetében érdemes kerülni az extravagáns ruhadarabokat, kiegészítőket, hiszen nekik az interjún inkább a visszafogottságot, a megbízhatóságot kellene sugározniuk.

Raktáros, pénztáros, vezérigazgató

Csík Klára szerint az öltözködés, a megjelenés nem csak pénztárca kérdése. Fontosabb a tisztaság, a jó ízlés, az egyszerűség és az ápoltság. A megjelenés az érzelmi intelligencia része, sugallja, mi fontos a jelöltnek, milyen tulajdonságai vannak. Úgy fogalmaz, az erkölcsi értékek az öltözködésben is megnyilvánulnak, ugyanúgy, mint a munkavégzés módjában és eredményében. Ezért úgy gondolja, nem kell egy alacsonyabb beosztású munkavállalónak más öltözékkel készülnie az interjúra, mint egy vezető pozícióra pályázónak.

„Több pályázóval együtt kellett várakoznom az állásinterjú előtt. Végignéztem a többieken és rájöttem, mégis a magas sarkú cipőm és a blézerem mellett kellett volna döntenem. Mire beléptem a terembe, már annyira frusztrált voltam, hogy megszólalni is alig tudtam. Sajnos nem is kaptam meg az állást” – osztja meg rossz tapasztalatát a Jobline Magazin olvasóival egy álláskereső.

Külön kiemeli a karrier tanácsadó szakember a multinacionális vállalatok által az 1990-es években „behozott” öltözködési kultúrát. Elmondása szerint Magyarországon azóta tanultuk meg a formális, a „smart casual”, és a „casual” öltözködési irányzatok jelentését. A divatmárkák térhódításával az üzleties, laza „smart casual” viselet szinte a legdrágább öltözködési mód, így Csík Klára ezt nem mindenkinek javasolja. Ugyanakkor hangsúlyozza, lehet márkajelzés nélküli ruhában is divatosnak, csinosnak és nem utolsósorban jól ápoltnak tűnni.

Beszédes kiegészítők

Érdemes odafigyelni arra is, hogy az öltözködési kiegészítők – például táska, laptop, cipő, öv, óra és ékszerek – összhangban legyenek az álláskereső teljes ruházatával, illetve személyiségével. Ennek segítségével könnyen egyensúlyt lehet kialakítani a belső tulajdonságok, az értékek és a külső megjelenés között. Ily módon a pályázó közvetítheti az általa fontosnak tartott üzenetet, miszerint alkalmas az adott munkakörre, értékeli az őt körülvevő munkahelyi kultúrát, megjelenésével pedig megtiszteli leendő kollegáit, főnökeit.

állásinterjú  •  stílus  •  öltözködés  •  dresszkód  •  megjelenés
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen