Ezzel elégedetlenek a dolgozók

szerző: Jobline
2012 október 17.

Az Aon Hewitt Legjobb Munkahely felmérésében résztvevők csupán 37 százaléka ért egyet azzal, hogy fizetésük elvégzett munkájukkal és a rájuk bízott felelősséggel arányos. A fizetés versenyképességével pedig a válaszadók csupán 41 százaléka elégedett.

A megkérdezett munkavállalók kevesebb mint fele nyilatkozott úgy, hogy szervezeti egységében megfelelően elismerik és díjazzák a kiemelkedő teljesítményt. A vezetés emberközpontúságát szintén hiányoljuk itthon: csak kevesebb mint minden második munkavállaló véli úgy, hogy a vezetés a cég legértékesebb erőforrásaként bánik vele.

A munkavégzés hatékonyságát gátoló tényezőkkel kapcsolatban is sokan fogalmaztak meg kritikát, a munkafolyamatok, szervezeti egységek közötti együttműködés sokszor kívánnivalót hagy maga után.

 Az előrelépési lehetőségekkel is gond van, a megkérdezettek alig több mint harmada szerint biztosított számára a megfelelő előrelépési és karrierlehetőség. A résztvevő cégek munkatársainak alig 52 százaléka, azaz minden második dolgozói gondolja, hogy a vezetés jól irányítja a vállalatot. és 46 százalék véli, hogy a vezetői kommunikáció őszinte és nyílt.

Hogyan tekintenek a jövőbe a felsővezetők?

A Legjobb Munkahely Felmérésben részt vevő vállalatok összesen 478 felsővezetője számára a legnagyobb kihívásokat 2012-ben a változó piaci környezet, a sikeres stratégia alkotás és a munkatársi elkötelezettség megtartása jelentik. Bár a felsővezetők 89 százaléka szerint sikeresen helyt fognak állni a jövőben, közben 41 százalék szerint viszont nem tudják megtartani legjobb embereiket. A felsővezetők egyetértenek, hogy nehezebb most kijelölni és megmutatni a következő időszakra vonatkozó stratégiát.

2011-ben a válaszadók 87 százaléka számolt 1-3 éves távlatban növekvő költséghatékonysági nyomással, idén sincs ez másként. Hasonlóan sokan számítottak és számítanak idén is közvetlen versenytársakhoz képest erőteljes növekedési elvárásokra (a megkérdezett vezetők több mint 60%-a számol ezzel 2014-ig bezárólag). Ami jelentős változás az előző évhez képest, hogy míg 2011-ben a felsővezetők közel fele 3 éves időtávon már reménykedett a források növekedésében, 2012-ben ez az arány 40 százalék alá csökkent.

Állás? Biztonság?

Az Aon Hewitt felméréséből évek óta látszik, hogyan morzsolódik hazánkban a dolgozók 2000-es évek közepén még régiós szinten is kiemelkedő munkarőpiaci magabiztossága. Az állásbiztonság-érzet már a 2006-os megszorítások hatására gyengült, de álláskeresési lehetőségeiket illetően akkor még pozitívak voltak a munkavállalók.

 A válság begyűrűzésével azonban 2009-ben már sokkal kevesebben voltak azok, akik nem tartottak állásuk elvesztésétől, és csökkent az álláskeresés kérdésében tanúsított magabiztosság is. Ez a kép az elmúlt 3 évben csak borúsabb lett. Bár a munkaerőpiaci esélyek megítélése stagnál, a munkahely elvesztésétől való félelem némileg erősödött.

2012-ben minden hatodik magyar munkavállló kimondottan tart állása elvesztésétől, és a válaszadók kevesebb mint harmada gondolja úgy, hogy gyorsan könnyen találna állást, ha most új munkahelyet kellene keresnie. Mindenképpen figyelmeztető jel, hogy a válaszadók közel fele évek óta úgy véli, nehézségbe ütközne új állást találnia.

Összességében megfigyelhető, hogy minél több időt töltött valaki egy szervezetben, annál kevésbé érzi magát magabiztosnak a munkaerőpiacon.

Az eredmények jól mutatják, hogy az általános gazdasági bizonytalanság elkerülhetetlenül begyűrűzik a vállalatok életébe. Érdekes azonban, hogy bár a Legjobb Munkahelyek dolgozói ugyanolyan pesszimisták álláskeresési lehetőségeiket illetően, mint egy átlagos magyar munkavállaló, a Legjobbaknak mégis sikerült legalább a bizonytalanség érzetét csökkenteniük, az itt dolgozók 60 százaléka nem tart állása elvesztésétől, szemben a 48 százalékos magyar átlaggal.

„Legjobb Munkahelynek lenni nem csupán elismerés, presztízs, de üzletileg is előnyös, napjainkban pedig egyre inkább alapvető megmérettetés egy vállalat számára.” – mondja Steigerwald Zsuzsa, a felmérés szakmai vezetője. „A cégek felmérésekor a dolgozók elkötelezettsége mellé a hiteles és emberközpontú vezetés, a  teljesítményközpontúság, a vonzó munkáltatói arculat, és a fenntartható fejlődés szempontok társulnak – az idei győztesek ezeknek a kritériumoknak együttesen felelnek meg.” – teszi hozzá.

Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen