Mi alakítja a pályaválasztást?
szerző: Jobline
Egy idei országos középiskolai kutatás szerint a 16-18 év körüli, érettségi előtt álló és a felsőoktatásba jelentkező diákok 75 százaléka abban az esetben is felvételizik, ha csak költségtérítéses képzésben vehet részt, ám a költségek vállalásához elengedhetetlenül szükségesnek tartja a hallgatói évek alatti munkavállalást - írja az edupress.
A diákok tudatosan, befektetésként gondolnak a továbbtanulásra; a felsőoktatásba való jelentkezéskor a döntést meghatározó legfontosabb tényező - 67 százalékkal - a munkaerő-piaci elhelyezkedési esélyek."A diplomás munkavállaló "piaci értékét", munkadíját a nyelvtudás, a naprakész információk és a gyakorlat-orientált tudás mellett a főiskolai évek alatt szerzett munkatapasztalat és a vele együtt elsajátított jó munkaattitűd tudja fokozni - mondta el Lőrincz Orsolya, karrier-tanácsadó, pszichológus. A HR-es szakértő rávilágított: "A tanulással párhuzamosan végzett, a képzési területhez kapcsolódó munka a leghasznosabb best practice. Az ingyen vagy csekély fizetésért végzett gyakorlat, a szakterületen végzett önkéntesség ugyan megterhelő lehet, de kamatostul megtérül a karrier és a fizetés területén. Nagyon jó gondolatnak tartom a ledolgozható tandíj intézményét."
Az EDUTUS főiskola a kutatás eredménye alapján a diákok életvitelét és anyagi lehetőségeit felismerve dolgozta ki a ledolgozható tandíj rendszerét, s tulajdonképpen 0-24 órában lehetőséget biztosít a tanulásra, akár munka, sport és család mellett is - írja az edupress.hu. A december 7-i nyílt napon, Always on mottóval induló beiskolázási, edukációs program keretében a tatabányai és budapesti tagozat egy időben mutatja be a főiskola oktatási szolgáltatásait; az országban egyedülálló módon kialakított ledolgozható tandíj rendszerét.
A december 7-i nyílt nap szervezője, Deés Szilvia elmondta: "Arra törekszünk, hogy ne csak a munkalehetőséget biztosítsuk a diákoknak, hanem olyan képzési feltételeket is kínáljunk,mind technikai háttérben, mind oktatásszervezési támogatásban, hogy a munka mellett ne okozzon gondot a féléves tanulmányi követelmények, a vizsgák teljesítése. Ennek érdekében vezettük be szeptemberben webináriumi rendszerünket, amely lehetőséget biztosít a diákoknak, hogy távolról kapcsolódjanak be a tanórai munkába, illetve szükség esetén visszanézhessék az előadást. Ezen felül egyéni vagy kedvezményes tanrendet is biztosítunk a dolgozó hallgatóknak.”
A felsőoktatási intézmények és a versenyszféra együttműködései az elmúlt években megsokszorozódtak, a párbeszéd felélénkült a résztvevők között. Magyarország egyik legnagyobb hazai munkaerőt felszívó cége, a Bosch 800. fiatal mérnökét köszöntötte ez év őszén. A hallgatóknak számtalan ösztöndíj, gyakornoki munka ad lehetőséget a bizonyításra, a legjobbakat még a diploma megszerzése előtt szerződtetik. Az egyetemek és főiskolák pedig jól felfogott érdekükben hosszútávú szerződéseket, tudásközpontokat hoznak létre multikkal, hiszen a diploma értékét és az intézmény felsőoktatási rangsorban való helyét a végzettek elhelyezkedési esélyei, megelégedettségi mutatók adják meg ma már.