Pozitív semlegesség – az egyik legjobb módszer a munkahelyi konfliktusok kezelésére

szerző: Jobline
2017 október 25.

Átlagosan 40 órát töltünk el az irodában egy héten, ám néhányan ennél sokkal több időt is a munkahelyükön tartózkodhatnak. Nem véletlenül mondják sokszor azt, hogy a kollegáinkkal, főnökünkkel sokkal több időt töltünk, mint a családtagjainkkal. Emiatt nem csoda, hogy elkerülhetetlenek a konfliktusok, főleg akkor, amikor a munkahelyi nyomás megnövekszik.

A konfliktusok bármely forrásból eredhetnek – a felelősségi, a fizetési eltérések, az alapvető személyiségbeli különbségek mind alapjául szolgálhatnak. Csakúgy, mint az élet egyéb kapcsolatai, a munkahelyi kapcsolatok is figyelmet igényelnek, bizonyos esetekben pedig közbelépést, amikor a konfliktusok már az egészséges munkahelyi környezetet veszélyeztetik. Bölcs dolog ilyenkor a konfliktusokat már a kezdeteknél kezelni, esetleg megfékezni, mielőtt megmérgezik a munkát.

Az egészséges munkakörnyezet alapja a jó morál és csapatmunka. Egy erős csapat felépítése, az erőfeszítések felismerése, valamint egy aktív résztvevő menedzser jelenléte megakadályozhatja a konfliktusok elburjánzását. Azonban még a legjobb megelőző intézkedések ellenére biztosan előfordul majd némi konfliktus, hiszen az emberi természet már csak ilyen. A munkahelyi konfliktusok kezelése pedig egy rendkívül árnyalt gyakorlat, nincs rá egyértelmű recept. Se a túlságosan bonyolult konfliktuskezelési stratégiák, se a túl leegyszerűsítő gyakorlatok nem felelnek meg igazán a célnak.

Nézd meg legfrissebb állásainkat:

BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK

Az arany középút az úgynevezett pozitív semlegességből való cselekvés. Ezt a koncepciót leggyakrabban a nemzetek közötti konfliktusok esetén tárgyalják, amikor az összes fél közötti béke és együttműködés elérésére törekednek mindennemű állásfoglalás nélkül. A munkahelyi konfliktusmegoldás is nagyon hasonló ehhez a helyzethez, hiszen menedzserként a legjobb eredményt próbáljuk elérni úgy, hogy közben minden taggal tiszteletteljesen bánunk. Ehhez ismerni kell alapvető szabályokat, például azt, hogyan érjük el, hogy a felek közötti párbeszéd nyitott maradjon. A pozitív semlegesség légköre elősegíti a jó energiákat, és lehetővé teszi az emberek számára, hogy nyitottak maradjanak, amennyiben ezt a 4 szabályt betartják: 1. legyen kifogástalan a beszédünk, 2. Ne vegyük semmit személyesen, 3. Ne feltételezzünk, 4. Mindig tegyük meg a legtöbbet.

De hogyan működik mindez a gyakorlatban? Nézzük a következő szituációt: két alkalmazott a munkával kapcsolatos felelősség miatt veszett össze. Lássuk a párbeszédet:

Menedzser: „Köszönöm, hogy elfogadtátok a megbeszélést. Mielőtt elkezdenénk, néhány általános szabályt le kell fektetnünk annak érekében, hogy a beszélgetés zökkenőmentes legyen. Milyen szabályok segítenének nektek abban, hogy úgy érezzétek, figyelmet és tiszteletet kaptok a mondandótok iránt?”

A munkavállaló: „Úgy gondolom, hogy hallgassuk meg egymást, és ne szakítsuk egymást félbe.”

B munkavállaló: „Én nem szeretném, ha ujjal mutogatnánk egymásra. Az nem segít.”

Menedzser: „Mindkettő jó szabály. Azt is javasolnám, hogy próbáljuk meg a pozitív semlegesség felől megközelíteni ezt a találkozót, vagyis amennyire lehet, maradjunk semlegesek érzelmeinkben, szándékunk legyen pozitív, törekedjünk a békére.”

A munkavállaló: „Hogy maradhatnék pozitív vagy semlegese? Úgy érzem, nem hallgat rám, nem ad semmilyen elismerést azért, amit csinálok.”

B munkavállaló: „Ez nevetséges. Nem tudom, honnan veszed ezt.”

Menedzser: „A pozitív semlegesség és az úgynevezett négy szabály jó kiindulópontot biztosít arra, hogy megváltoztassuk a gondolkodásmódunkat. Segítségükkel kevésbé leszünk elfogultak, és közös álláspontokat is találhatunk.”

A pozitív semlegesség és a négy szabály könnyen alkalmazható egy konfliktuskezelő találkozón, de a valójában akkor lesz sikeres, ha gyakorlattá válik: a meetingek, a képzések, a döntéshozatali folyamatok és a felsővezetői kommunikáció során is alkalmazni kell a semlegességet és a négy elvet. Természetesen a munkahelyi kultúra ilyetén megváltozása nem fog tökéletes harmóniát teremteni, de nem is ez a cél. A tiszteletteljes kommunikációs sokkal reálisabb és elérhetőbb törekvés.

A Tlnt cikke nyomán

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!


Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen