A siker titka: a Google így motiválja a dolgozóit

szerző: Jobline
2018 szeptember 19.

A googlerek bátran vállalnak kockázatot, mert a bizalom és a biztonság légköre veszi körül őket.

 

A Google-t a világ egyik legjobb munkáltatójaként tartják számon, céges kultúrája a legkiválóbb tehetségeket tudja bevonzani. A gigavállalat rendkívül erős csapatokat képes összeállítani és motiválni, és e tulajdonságában rejlik sikerének egyik titka – állítja Robert Bruce Shaw, az Extreme Teams: Why Pixar, Netflix, Airbnb, and Other Cutting-Edge Companies Succeed Where Most Fail (Extrém csapatok: a Pixar, a Netflix, az Airbnb és más csúcscégek miért sikeresek azon a területen, ahol mások elbuknak) című könyv szerzője.

„Az extrém csapatoknak vannak közös tulajdonságaik, de mindegyiknek egyéni a kultúrája – mondja Shaw. – A Google különleges csapattámogató kultúrát hozott létre.”

A Google saját maga tanulmányozására is használja az adatelemző módszereit, és az eredményeket közzéteszi. A cég sikere a kemény és puha elemek elegyítésének köszönhető, mondja Shaw.

 

Nézd meg legfrissebb állásainkat:


BUDAPESTI ÁLLÁSOK

KÜLFÖLDI ÁLLÁSOK

ADMINISZTRÁCIÓS ÁLLÁSOK

PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI ÁLLÁSOK

IT ÉS TELEKOMMUNIKÁCIÓS ÁLLÁSOK

ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS KERESKEDELEMI ÁLLÁSOK

HR-ES ÉS MUNKAÜGYI ÁLLÁSOK


Pszichológiai biztonság
A csapatok tanulmányozása során a Google arra jutott, hogy a pszichológiai biztonságnak köszönhető, hogy egyes csapatok jobb teljesítményt nyújtanak, mint mások – ezekben a szupercsapatokban a dolgozók bátran mernek kockázatot vállalni, mert biztonságban érzik magukat és nem kell tartaniuk a megszégyenüléstől, mondja Amy Edmondson, a The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth (A bátor szervezet: a pszichológiai biztonság megteremtése a tanulás, az innováció és a növekedés érdekében) című kötet szerzője.

„Felismerték, hogy még a legokosabb, leghatékonyabb dolgozóknak is pszichológiailag biztonságos munkakörnyezetre van szükségük ahhoz, hogy a maximumot hozzák ki magukból” – mondja Edmondson.

A Google kulturája arra ösztönzi a dolgozókat, hogy bátran kérdezzenek és osszák meg a birtokukba került információt. A siker megduplázása érdekében olyan légkörű csapatot kell létrehozni, ahol minden csapattag szabadon bedobja a közösbe a megszerzett tudást.

„Ez például úgy oldható meg, hogy az asztal körül mindenki szépen sorban elmondja, mi a véleménye az éppen szóban forgó kérdésről – magyarázza Shaw. – Azok a legjobb csapatok, ahol minden tagot sikerül bevonni a közös információmegosztásba.”

 

 

 

 

 

Kölcsönös bizalom
A csúcsminőségű munkához az szükséges, hogy a csapattagok feltétel nélkül megbízzanak egymásban. A Google kultúrjában a csapatokat és az egyéneket is térningeken képzik. A G2G – googler a googlernek – hálózatnak több mint 6000 tagja van, ők önkéntes alapon segítik a kollégáikat a fejlődésben és a tanulásban.

„A G2G tagjai személyes mentorálást végeznek és csapatokat is oktatnak a pszichológiai biztonsággal kapcsolatban, továbbá szakmai továbbképző tanfolyamokat tartanak a vezetői készségek fejlesztésétől a Python programnyelvig terjedő skálán – mondja Edmondson. – A G2G módszer segíti a számtalan Google-dolgozó készségeinek fejlesztését, miközben pszichológiailag biztonságos kultúrát épít, ahol bárki lehet tanuló és tanár egy személyben.”

A Google azt is lehetővé teszi, hogy a dolgozók a munkaidejük húsz százalékát a saját innovatív ötleteik fejlesztésére fordítsák, mutat rá Lucy Ford, a Saint Joseph’s Egyetem menedzsment tanszékének professzora.

„A Google számos, általunk naponta használt terméke ennek a húsz százaléknak az eredménye – mondja Ford. – Nagyon fontos momentum, hogy a Google dolgozóinak nem kötelező a munkaidejük húsz százalékában a saját projektjeikkel foglalkozni, de ha így döntenek, minden támogatást megkapnak. Igazából ez a húsz százalék csak útmutatásul szolgáló eszmei arány, mivel a Google alkalmazottai rengeteget dolgoznak a normál munkakörükben.”

 

Kiforrott szerkezet és átláthatóság
A Google kultúrája nagyra értékeli a kiforrott szerkezetet és az átláthatóságot, mert ilyen környezetben a dolgozók tökéletesen tudják, mik a célok, milyen a szerepük és milyen feladatokat kell végrehajtaniuk. A csapatokat az egyéni erősségek és a közösségi dinamika alapján állítják össze. Ez azért fontos, mert ily módon jól felmérhető a csapat sikerssége és az, hogy az egyének mivel járulnak hozzá a közös célok eléréséhez, mondja Shaw.

„A Google kutatása hangsúlyozza: égető szükség van arra, hogy a csapattagok fejlett szociális és érzelmi készségekkel legyenek felvértezve a hatékony együttműködés érdekében – mondja Shaw. – Úgy állítják össze a csapatokat, hogy a tagjaik közösen valami nagyobbat tudjanak létrehozni, mintha egyedül dolgoznának.”

Az átláthatóság jelentőségéről ezt mondja Laszlo Bock, a Google korábbi személyügyi alelnöke: „Az átláthatóság tevékenységünk minden területén érvényesül. Például a mérnökeink már a belépésük napján hozzáférést kapnak szinte a teljes programbázisunkhoz. Hiszünk abban, hogy ha jó emberekkel dolgozunk – és ha az a meggyőződésünk, hogy az emberek alapvetően jók –, kiérleltebb döntéseket fognak hozni, ha rálátásuk van az egész szervezet működésére.”

 

A munka értelme és hatása
A Google kulcsfogalomnak tartja a „munka értelmét” és a „munka hatását” a csapatok építése során, és a két fogalom kéz a kézben jár. „A vezetők feladata, hogy folyamatosan felhívják a figyelmet a közös célra, amely kalauzolja és motiválja a csapatok tagjait – hangsúlyozza Shaw. – Az emberek olyan dolgokért szeretnek dolgozni, amiknek jelentőségük van a szervezetük és tágabb értelemben véve a társadalom számára.”

A Google kiadja az alapértékek kódexét, amelyet folyamatosan felülvizsgálnak és frissítenek. „A frissítés rendkívül fontos az innovatív kultúra fenntartása érdekében – mondja Susan Kuczmarski, a Lifting People Up: The Power of Recognition (Emeljük fel az embereket: az elismerés ereje) című könyv szerzője. – Folyamatosan bekerülnek a kódexbe az új közös gondolati elemek, amelyeket a dolgozók fontosnak és követendőnek vélnek.”

Az értékek és a normák jelentik a céges kultúra DNS-ét, szögezi le Kuczmarski. „Ezek alapján válik nyilvánvalóvá, hogy a szervezet milyen attitűdöt és viselkedést vár el a tagjaitól.”

 

A Fast Company cikke nyomán

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!

céges kultúra  •  motiváció  •  Google  •  csapatmunka
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen