Mitől maradunk hűségesek a munkahelyünkhöz?

szerző: Jobline
2016 október 04.

A cégek sikerének egyik kulcsa az elégedett munkatárs. Erre a tényezőre kell odafigyelni a stratégiai tervezésben a menedzsmentnek, ha szeretnék elégedetté tenni és megtartani a dolgozóikat.

A Manpower Group 2016 negyedik negyedévére vonatkozó munkaerő-piaci előrejelzése szerint Magyarországon már több mint egy éve érezhető a munkaerőhiány. A megkérdezett 751 munkaadó 15%-a növekedésre számít, csupán 5%-uk tervez elbocsátást, míg 76% semmiféle változtatásra nem készül 2016 negyedik három hónapjában. Jelenleg a gyártási területen működő cégek egymástól próbálják elcsábítani a munkavállalókat, mert az egyéb források kiapadtak, a szakemberhiány pedig a versenyképességet veszélyezteti. A munkavállaló elvesztése annyit jelent, hogy a vállalatoknak helyettesítést kell találniuk, betölteni a megüresedett pozíciókat (ami ma már nem olyan könnyű), és mindez természetesen negatív hatással lesz a költségvetésre és a vállalati kultúrára.

A Recruiter cikke alapján összeszedtük, mely tényezők befolyásolják a munkahelyi elégedettségünket, mitől válunk hűséges dolgozókká:

1. Fizetésemelés és bónuszok
Bár úgy tűnik, egyre több munkaadó látja be, hogy a bérek emelése nélkül nincs esélye a munkaerőért folytatott versenyben, a magyar piaci viszonyok és a bérekre rakódó magas közterhek nem teszik lehetővé azt, hogy nem csupán országos, hanem regionális szinten is versenyképes fizetéseket ajánljanak a munkavállalóknak – mutat rá Dalányi László, a ManpowerGroup magyarországi irodájának ügyvezetője.

Ez pedig elég nagy probléma, mert bár a magyar munkavállalók számára a munkaértékek (mint az önérvényesítés, a munkához köthető biztonság, a kapcsolatok… stb.) prioritása korosztály szerint változik, mind a négy generáció az anyagiakat tartja a legfontosabbnak – derült ki a Szent István Egyetem generációkat vizsgáló kutatási eredményeiből. A kutatást vezető egyetemi docens, dr. Mészáros Aranka a Simonyi & Tóth Tanácsadó Iroda Kulcs a generációkhoz című konferenciáján elmondta, hogy az anyagiak prioritása a magyar munkavállalókra jellemző, tőlünk nyugatabbra más munkaértékek – mint például a csapatmunka, változatos munkakörnyezet – élveznek elsődlegességet a munkahelyi elégedettség szempontjából.


2. Megbecsülés és elismerés
Az anyagiak elsődlegességének ellenére sok munkáltató ott követi el a hibát, hogy azt hiszi, a dolgozók elégedettségét csak a fizetés biztosítja, de ez nem mindig van így. A Kulcs a generációkhoz konferencián tartott kerekasztal-beszélgetésben résztvevő ügyvezetők tapasztalata szerint nem egy esetben fordult elő, hogy a jobb anyagiak reményében felmondó munkavállalók pár hónap után visszatértek a céghez. A munkavállalók számára ugyanis még a mégoly nagyvonalú fizetésemelés is hamar feledésbe merül, ha a munkakörülmények nem javulnak drámaian, vagy a felettesük nem ismeri el a munkájukat.




3. Rugalmasság
A külföldi vállalatok körében nem ritka, hogy ingyenes ebéddel vagy tanulmányi hozzájárulással ösztönzik a dolgozókat a maradásra, sőt egyes cégeknél akár finanszírozzák a vakációt is. A tehetségek vonzása és megtartása azonban nem mindig pénzfüggő: a fejlett telekommunikáció lehetővé tette, hogy a munkavállalók a munkahét egy részét például otthoni munkával töltsék. A függetlenség és szabadság biztosítása jobb hangulatot teremt a munkahelyen, ráadásul munkavállalóként így nem érezzük azt, hogy teljesen feleslegesen ülünk az irodai székben, amikor az adott munkamennyiséget otthonról, kevesebb idő alatt is el tudnánk végezni.


4. Új lehetőségek biztosítása
Bár sokszor mondjuk, hogy nem szeretünk elfoglaltak lenni, az igazság az, hogy a másik véglet, az unalom az egyik leggyakoribb probléma a munkahelyen. Munkavállalóként szeretjük, ha új és izgalmas projektekben vehetünk részt, és a felettesünk arra ösztönöz, hogy lépjünk ki a komfortzónánkból. Ez ugyanis megvéd minket attól, hogy nyakig merüljünk az unalmas és stagnáló napi rutinba.


5. Informálódás
Ha nem vagyunk elkötelezettek a cég iránt, általában semmi sem tudja lekötni az érdeklődésünket, csupán az a bizonyos telefonjelzés, amely a számlánkra érkező havi fizetésről ad hírt. Az elkötelezett munkavállaló ellenben valódi érdeklődést mutat a cég küldetése iránt, de csak akkor, ha a vezetés kellően informálja a szervezeten belül történt változásokról, eseményekről, és bevonja őt a cég belső működésébe. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a vállalatoknak napi szinten kell meetingeket tartaniuk, elég belső közleményekkel informálniuk a munkavállalókat, amikor új mérföldkőhöz érkezett a cég.

 

 

Kövess minket a Facebookon!

Regisztrálj a Jobline-on, hogy megtaláld álmaid állását és első kézből értesülhess a legújabb munkaerőpiaci trendekről!



Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen