Legnagyobb vezetői baklövések visszajelzés esetén

szerző: Kutasi Judit
2012 január 04.

Minden főnökben felmerül a kérdés: hogyan motiválhatja, befolyásolhatja munkatársait visszajelzéseivel. De milyen negatív következményekkel járhat, ha a vezető ezt nem megfelelően teszi?

Akár nagy hibát követ el, akár kiemelkedően teljesít a munkavállaló, a főnök egyik legfontosabb feladata a visszajelzés. Nem mindegy azonban, mindez hogyan történik: az agresszív támadás, a szidalmak, a letolás vagy a gúnyos megjegyzések hosszú távon rontják a szervezet hatékonyságát, hiszen feszültséget gerjesztenek, egyes munkavállalók összeomlásához, míg mások felmondásához vezethetnek. Mivel óriási különbség van főnök és főnök között, így visszajelzés és visszajelzés között is jelentős eltéréseket tapasztalhatunk.

Minél jobban le van szabályozva egy folyamat, annál könnyebben tudja a dolgozó, vajon jól dolgozott-e vagy sem. Joó Zsuzsanna, karriertanácsadó szerint ugyanakkor a túlzott szabályozás a hatékony munka sírásója, hiszen rengeteg váratlan, nem várt esemény, ügyfél, kérdés vagy technikai probléma zavarhat meg egy munkafolyamatot. Ilyenkor ülnek karba tett kézzel a munkatársak a szalag mellett, és várják az utasítást. A főnök pedig a haját tépi, miért nem használták az eszüket a beosztottak.

A szakember hangsúlyozza, amit az ember először tanul meg, általában azt szereti vagy fogadja el szinte automatikusan. Tehát ha a vezető a próbaidő alatt hozzászoktatja a beosztottat, hogy mindenről beszámolót kér, akkor a későbbiekben, amikor már lazítani lehetne a gyeplőn, állandóan a visszajelzését fogják várni. Ennek ellenkezője is igaz. Ha soha nem értékel, nem tudja az új munkatárs, mihez is tartsa magát. Valahol a két véglet között van a megoldás, de ez beosztás, feladat és cégkultúra függő.

További általános szabály, hogy elmarasztalni mindig négyszemközt, dicsérni minél több ember előtt kell. A dicséret egyébként nagyon hiányzik a magyar gazdasági kultúrából, a vezetők saját bevallásuk szerint a tekintélyüket féltik leginkább, Pedig ennél nagyobb motiváló erő nincs, mint ha valakit megdicsérnek mások előtt – teszi hozzá a szakember.

Melyek a legnagyobb vezetői hibák visszajelzés esetén?

- A hideg, rideg hangnem, a vészjósló hang, ahogy az irodába rendelnek egy dolgozót.
- Ha érezteti a felsőbbrendűségét a vezető, például ő ül, a dolgozó végig állja a kioktatást.
- Ha nem ad arra módot, hogy a dolgozó is elmondja a véleményét.
- Ha csak egyetlen tényre hivatkozik.
- Ha feketén-fehéren látja a dolgokat.
- Ha nem ad lehetőséget a hibák kijavítására.
- Ha nem dicsér.

"Öt leggyakoribb hiba, amit a főnök elkövethet" - a jobline.hu-n.

munka  •  főnök  •  állás  •  hr_hirek  •  visszajelzés  •  vezetői hiba  •  rossz vezető
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen