Közösségi irodák Budapesten – innovatív munkahely szabadon élőknek I. rész

szerző: Dóczi Ildikó
2015 március 09.

Bizonyos szakmákban, ahol rugalmas a munkaidő és változatos a projektek száma, az alkalmazottak sokkal hatékonyabban dolgoznak, ha szabadon oszthatják be az idejüket és ők választhatják meg a munkavégzés helyét. Mindez természetesen emberfüggő, hiszen mindenkinek van olyan ismerőse, aki sokkal jobban érzi magát meghatározott keretek között. Ez a cikk nem nekik szól.

A digitális forradalom egészen odáig vezetett, hogy ma már nagyon sok munkát elvégezhetünk kényelmesen otthon, laptop mellől. Sokszor azonban ez a kényelem épp, hogy hátráltatja az embert, mert poros a polc vagy a gyerekek csacsognak körülöttünk. Ilyenkor több megoldás is felmerülhet: elmehetünk egy kávézóba, ahol azonban fogyasztani kell, hogy huzamosabb ideig ott tartózkodhassunk. Beülhetünk egy könyvtárba, de ez a környezet nem nyújt lehetőséget networkingre. Bérelhetünk kisebb irodákat is, viszont ez eléggé költséges megoldás lehet egy kezdő- vagy még nem befutott cégnek. Ha már mindegyik lehetőséget kipróbáltuk és egyik sem vált be, akkor lehet, hogy számunkra a legjobb megoldás a közösségi iroda.

Közösségi iroda vs. home office

A közösségi iroda egy kedves találkozása a kávézónak és a munkahelynek. Minden adott, amire szükség lehet a munka során: szék és asztal, internet elérés, nyomtató, scanner, fénymásoló, projektor, fax, ruhatár, zárható szekrények, konyha és becsület kasszás kávézó.

Egy közösségi iroda akkor jó, ha gondol az ügyfeleire munkán túl is – a legtöbb irodában ugyanis található zuhanyzó és biciklitároló, többen pedig kifejezetten a kikapcsolódásra is lehetőséget nyújtanak: ping pongozásra (Colabs Buda, LOFFICE), csocsózásra (Colabs Buda, H13) vagy épp X-boxozásra vagy Wii-zésre is (Kowerk és LOFFICE) alkalom van két projekt között.

A közösségi irodák nagy előnye, hogy jellemzi azokat, akik ezt választják: a co-working iroda működésének lényegéből fakadóan modern, innovatív gondolkodású emberekként tekintenek rájuk. Az esztétikus környezetben az ügyfelek jó érzéssel szerveznek meetingeket, hiszen a partnerek számára is üdítő kiszakadni a megszokott irodai környezetből. Ezzel a közösségi irodák is tisztában vannak, hiszen mindegyik biztosít tárgyalót.

A home office-szal, azaz az otthoni munkavégzéssel szemben a közösségi irodáknak van nyitva tartási idejük, de ez ne keserítsen el senkit: az irodák előnye, hogy nagyon rugalmasak, így gyakorlatilag a megfelelő csomag megvásárlásával sok helyet 0-24, bármikor használhatnak az ügyfelek.

A munkaállomások számát tekintve az egészen pici irodától a nagy terekig minden megtalálható. A változatosságot bizonyítja többek között a LOFFICE, ami híres arról, hogy az 500 négyzetméteres kertben is lehet ügyködni, a KAPTÁR, ahol a tárgyaló tetején kényelmesen lehet feküdni, a Colabs Buda, az i-Office és a H13, ahol babzsákokba huppanhatunk, a KUBIK, ahol zöld kuckókba süppedhetünk vagy épp a MÜSZI, ahol pedig számos örökbefogadott és felújított kanapéval egészítik ki a klasszikus (asztal-szék) munkaállomásokat.

Hogyan működik?

Egyszerűen: a legtöbb közösségi iroda lehetőséget biztosít arra, hogy bárki kipróbálhassa, milyen egy ilyen helyen dolgozni. A próbanap és a próbahét lehet ingyenes és kedvezményes is, a célja átlátható: megmutatni az ügyfeleknek, hogy mire számíthatnak. Ha valaki megtalálta a számára legkedvesebb és legideálisabb irodát, akkor dönthet arról, hogy milyen hosszú távon szeretne maradni – a 10 napos bérlettől, mely szabadon felhasználható egy hónapon belül, egészen az éves bérletig minden megtalálható. A coworkerek, vagyis azok, akik közösségi irodában dolgoznak, szabadon dönthetik el, hogy mikor szeretnének bemenni és meddig akarnak maradni.

A választott csomagok tartalma eltérő: a hosszabb távú ügyfelek nagyobb összegű kedvezményt kapnak, mint az egy hétig maradó társaik. Előbbi csoport általában kedvezményesebben vagy épp ingyen bérelheti a tárgyalókat, azonban az alapvető szükségleteket – mint a nyomtatás, scannelés, fénymásolás - mindenki körülbelül azonos áron megkapja.

Élet a közösségi irodákban

Amiben minden egyes coworker többet kap, mintha saját vagy nagy irodában dolgozna, az nem más, mint a networking. A legkülönbözőbb szakmák szakemberei dolgoznak egy helyen, így házon belül alakulhatnak ki partnerkapcsolatok grafikusokkal, IT-sokkal, de akár ruhatervezőkkel is. A működtetők íratlan feladata, hogy ezeket a szükségleteket kielégítsék: a szakembereket bemutassák egymásnak. Erre különböző eszközöket vetnek be: például a KAPTÁRban és a KUBIKban rendszeresen közösségi ebéd kereti között ismerkednek egymással a coworkerek, a LOFFICE szakmai előadásokat szervez, a GreenSpaces a környezettudatos cégek közötti kollaborációt segíti, a Kowerk pedig rendszeres ügyfél-reggelikkel támogatja a tagokat.

A közösségi iroda specifikus kávézói szerepkört tölt be: számos ember megfordul, és egy-egy kávé mellett simán kialakulhat akár hosszan tartó partnerkapcsolat is. Számos helyszínnek kifejezett célja, hogy a cégeket is támogassa, hiszen akár könyvelőt vagy szakmai mentort is tud rendelkezésre bocsátani, valamint működési tanácsokkal is támogatja a kezdő vagy kisebb vállalkozásokat.

Persze mindennek megvan a maga hátulütője is, hiszen előfordulhat, hogy az egyes rendezvények megzavarják a dolgozni vágyók nyugalmát. Ezt maguk az ügyfelek is megoldhatják, ha használják a fülhallgatójukat, de a közösségi irodák célja, hogy ezeket a szituációkat elkerüljék, így az eseményeket olyan helyre szervezik, ahol nem dolgozik senki, vagy épp olyan időpontban tartják, amikor már senkinek sincs kedve dolgozni.

A cikk második része hamarosan a Jobline-on!

Forrás: Dóczi Ildikó
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen