HR-es vélemény a Malév-csődről (3. rész)

szerző: Jobline
2013 március 12.

Sorozatban mutatja be Dara Péter, a Devise Hungary ügyvezetője a Malév-csőd olyan szakmai vetületét, amelyet senki sem ismer, csak aki átélte, aktívan csinálta. Strén Bertalan, a Malév egykori HR-szakembere osztotta meg tapasztalatait.

Az első részben Strén Bertalan arról írt, hogy a csőd bejelentése után milyen válságtanácskozásra került sor a dolgozókkal. A folytatásban arról volt szó, milyen adminisztrációs munkát jelentett több ezer ember szerződését felmondani, intézni a kifizetéseket és a bérgarancia igénylést. A sorozat záró részében az utcára kerülő munkavállalók érdekeiért, az outplacementért vívott harcot mutatjuk be.

 "A Malév fénykorában több tucatnyi országban tartott fent külképviseleti irodákat. A járatok teljes megszüntetését követően csaknem 80 külképviseleteteken dolgozó, a helyi előírásoknak megfelelően alkalmazott dolgozóval rendelkezett. Az őket kiszolgáló bérszámfejtő cégekkel, ügyvédi irodákkal a felszámolás elrendelése után – a rendezetlen számlatartozások és a szerződések felmondása miatt – gyorsan megszakadt a kapcsolat. Így az érintett dolgozók szabályos elbocsátása, az irodák bezárása, az esetleges követelések behajtása nem mindennapi feladatot jelentett. Különösen jól érzékelteti a helyzetet, hogy nagyon sok érintett várossal a Malév leállásával teljesen megszakadt a közvetlen légi összeköttetés.

Forrás: Fazekas István

Ma már egy néhány fős elbocsátás esetén is jogosan fogalmazódik meg a távozók segítésére, a helyzet könnyebb feldolgozására fókuszáló, ún. outplacement program megszervezése egy munkáltatóval szemben. Ez különösen így van egy ezres nagyságrendű leépítésnél. Egy felszámolásnál azonban jellemzően nincs erre felhasználható forrás. Sajnos a Malévnél sem volt. Így különösen fontos lett a külső szolgáltatóktól származó önzetlen felajánlások összegyűjtése, koordinálása. Azt gondolom, ezen kiinduló helyzetből lehet visszatekinteni az elért eredményekre. Sikerült a kialakult állásvesztési helyzetet tudatosító előadást, többféle coaching lehetőséget, szinte ingyenes nyelvtanulási lehetőségeket, vállalatirányítási rendszer használatát segítő tanfolyamot, álláskeresési tanácsadást szervezni a megélhetési forrásukat vesztett kollégák számára. Ezeken több száz dolgozó vett részt. Sajnos a visszajelzésekből az látszott, hogy jellemzően sokan több lehetőséget is igénybe vettek, míg a dolgozók nagyobbik fele nem élt semelyik lehetőséggel sem. Az elhelyezkedési tapasztalatok alapján az ő helyzetük a legrosszabb: több százan még 1 év elteltével sem találtak rendszeres jövedelmet biztosító stabil állást…

A felszámolási folyamat HR-vonatkozású eseményei során, mivel ilyen tömeges elbocsátás esetén minden lépés komoly kapacitáskorlátokba ütközik, különösen fontos volt annak a végiggondolása, milyen egyszerűsítéseket, gyorsításokat lehet kialakítani, amelyek nem érintik a jogi és elszámolási kereteket. Ilyen volt például a megszokott kilépési procedúra áramvonalasítása. Sikerült ennek sok elemét központilag megoldani, így nem terhelte meg az elszámolásokhoz szükséges aláírások begyűjtése az érthető módon lelkileg sokszor nagyon megviselt dolgozókat.

A felszámolónak, mint munkáltatói jogok gyakorlójának folyamatosan kell biztosítania az ügyfélforgalom lehetőségét a munkavállalók számára. A Malév felszámolása alatt is rengeteg dolgozónak volt szüksége munkáltatói igazolásra, működési bizonyítványok kiadására, az adókedvezmények igénybevételének adminisztrálására. A nyugdíjazással, táppénzzel kapcsolatos ügyek is jelentősen megsokasodtak. A folyamatos HR-adminisztráció nehézségét jelzi, hogy minden információszolgáltatás, folyamatos irattárazás és archiválás közben történt, például egy irodaköltözéssel is megnehezítve.

A kisgyermekeikkel otthon levő kismamákkal való kapcsolattartás, a számukra legmegfelelőbb lehetőség megtalálása különösen fontos volt. Ez gyakran tartós külföldi tartózkodással párosult, ami egy légitársaságnál azért nem szokatlan, de mutatja a feladat összetettségét. A még ki nem fizetett dolgozói követelések kezelése, nyilvántartása is megjelent feladataim között a HR kontrolling tevékenység - egy nem szokásos - elemeként.

Ez az eltelt év rövid tallózó összefoglalása HR-es és vezetői szempontból. Életem egy meghatározó és emlékezetes szakasza volt. A felszámolási folyamatban részt vevő kollégáimmal mindeközben nem feledkezhettünk meg arról a fontos dologról, hogy ezen események mellett szinte mindannyiunknak szembe kell néznie az álláskeresés feladatával is, amire így nehezebb volt időt szakítani."

hr  •  Malév  •  csőd
Ajánlom e-mailben Megosztom linkedinen